Prowadzenie biznesu wymaga połączenia działań w wielu obszarach: od strategii, przez sprzedaż i marketing, po kwestie związane z zarządzaniem i kontrolą działań. Z tym wiąże się masa zadań, które jakoś trzeba ogarniać. Warto wykorzystywać narzędzia w biznesie online, które pomagają zautomatyzować sprzedaż, usprawnić procesy oraz poprawić wydajność pracy.
Jak zaczynałam prowadzić firmę, to przez dłuższy czas starałam się oszczędzać dosłownie na wszystkim. Skupiałam się więc na wyszukiwaniu darmowych narzędzi, aby jak najmniejszym kosztem rozwijać swój biznes. Teraz już wiem, że nie tędy droga, bo paradoksalnie może to przynieść więcej strat niż korzyści.
Biznes potrzebuje kapitału na start, aby móc inwestować, m.in. właśnie w narzędzia realnie wspierające jego rozwój. Dzisiaj opowiem Ci o rozwiązaniach, które wykorzystuję w mojej firmie i w jaki sposób mi one pomagają.
Dlaczego warto inwestować w narzędzia w biznesie online?
Najprostsza odpowiedź brzmi – bo to się po prostu opłaca.
Jak już wspomniałam, na początku rozwoju biznesu starałam się wyszukiwać głównie darmowe rozwiązania, aby minimalizować koszty. I z jednej strony, było to dobre, bo odkryłam perełki, które do dzisiaj stanowią dla mnie cenne zasoby. Ponadto dzięki temu nauczyłam się, jak technicznie ogarniać różne rzeczy, budować strony lądowania, konfigurować WordPressa czy robić grafiki. Teraz w razie czego awaryjnie mogę sobie radzić, nawet jak zespół jest na urlopie 😉
Z drugiej zaś strony, szukanie bezpłatnych narzędzi i samodzielna konfiguracja (na własnych błędach) zajmowało wiele godzin. A przecież czas to pieniądz i teraz, na obecnym etapie rozwoju biznesu, tym bardziej to rozumiem.
Dlatego zaczęłam coraz bardziej doceniać płatne rozwiązania, które są niezawodne i mogę je optymalnie dostosować do moich potrzeb. Obecnie inwestycje w narzędzia w biznesie online stanowią dużą część moich kosztów, ale już nie wyobrażam sobie tego inaczej.
Bo wiem, że w ten sposób mam lepiej zorganizowane procesy, działam bardziej efektywnie i oszczędzam nie tylko czas, ale też pieniądze.
Poniżej znajdziesz najważniejsze narzędzia, zarówno płatne, jak i darmowe, które wspierają rozwój mojego biznesu online. Dla ułatwienia podzieliłam je kategorie.
Narzędzia w biznesie online – strona główna i landing pages
Od 2014 r. niezmiennie korzystam z WordPressa, który jest niezawodnym oraz elastycznym CMS-em. Jego największą zaletą jest intuicyjna obsługa, dzięki czemu można dość prosto tworzyć strony internetowe, bez znajomości kodowania. Ponadto duża dostępność różnych wtyczek (darmowych i płatnych) pozwala konfigurować i rozbudowywać witryny według własnych potrzeb.
WordPress ma też sporo darmowych motywów, z których kiedyś ja też korzystałam. Jednak kilka lat temu zdecydowałam się na dożywotnią licencję deweloperską Elegant Themes. Wykorzystuję ich motyw DIVI, na którym stoi moja strona główna, blog i landing pages. Chociaż to rozwiązanie ma pewne minusy, to jego możliwości i duża elastyczność odnośnie do wyglądu rekompensują je z nawiązką.
Jeśli też chcesz skorzystać z tego narzędzia w biznesie online, możesz zastosować mój link afiliacyjny na zakup licencji Elegant Themes. Dostęp roczny kosztuje 89 USD, natomiast dożywotni 249 USD (lifetime access płatny jednorazowo).
Narzędzia w biznesie online do obsługi newslettera
W wielu branżach e-mail marketing to jeden z najskuteczniejszych sposobów wspierania sprzedaży, który zapewnia wysoką konwersję. Na rynku jest duży wybór narzędzi do obsługi newsletterów, które najczęściej mają pakiety płatne i darmowe.
W moim biznesie online używam MailerLite, który jest jednym z najlepszych systemów do e-mail marketingu na świecie. Korzystam z niego już wiele lat, chyba od 2015 r., jak tylko pojawił się w Polsce. Cieszą mnie stałe aktualizacje i mimo drobnych błędów, które się czasami zdarzają, nadal uważam, że jest to najkorzystniejsza opcja na rynku, biorąc pod uwagę stosunek jakości do ceny. Jako że założyłam konto już dawno, płacę mniej niż 100 zł miesięcznie za pakiet do 10 tys. subskrybentów.
Polecam Ci wykorzystanie tego narzędzia w biznesie online, nie tylko ze względu na niską cenę, ale przede wszystkim dlatego, że oferuje bardzo dużo możliwości. MailerLite umożliwia skuteczne i bezpieczne budowanie bazy e-mail oraz świadome zarządzanie listą subskrybentów, m.in. segmentacje i automatyzacje wysyłki maili. Dzięki niemu możesz też stworzyć landing page za darmo oraz dowolnie konfigurować lejki sprzedażowe. Przydatnych funkcji jest znacznie więcej i jeśli szukasz naprawdę skutecznego systemu do obsługi newslettera, to koniecznie sprawdź MailerLite (możesz wykorzystać mój link afiliacyjny).
Narzędzia w biznesie online – sprzedaż produktów i usług
Sklep internetowy to podstawa, aby sprzedawać swoje oferty online oraz sprawnie obsługiwać zamówienia. Ja mam go na Publigo, który dostarcza całą technologię. Nie jest pozbawiony wad, ale to polski system, który nadąża za przepisami prawnymi, RODO itp., co daje mi poczucie bezpieczeństwa. Ma wiele przydatnych funkcjonalności oraz jest na bieżąco aktualizowany. Nie muszę więc myśleć o wtyczkach i samodzielnie utrzymywać sklepu.
Jeśli interesuje Cię takie kompletne rozwiązanie do sprzedaży Twoich ofert, to skorzystaj z mojego linka afiliacyjnego do Publigo. Możesz przetestować platformę przez 15 dni za darmo, aby przekonać się, czy Ci odpowiada.
Jakie jeszcze narzędzia wspierają sprzedaż w moim biznesie online?
W sklepie internetowym trzeba zadbać o bezpieczną obsługę płatności elektronicznych. W tym celu korzystam ze sprawdzonych paneli transakcyjnych – PayU i Tpay. Oba systemy mają funkcję płatności cyklicznej, co jest dla mnie bardzo ważne przy programach abonamentowych.
Ostatnie narzędzie w obszarze sprzedaży, o którym chcę wspomnieć to beTimes, czyli licznik, z którym stworzysz oferty ograniczone czasowo. Wszystko łatwo można podpiąć pod własną domenę i zintegrować ze swoimi systemami.
Polecam beTimes (link afiliacyjny) zwłaszcza jeśli wykorzystujesz technikę One Time Offer. A tak na marginesie – jeżeli jeszcze tego nie robisz, to posłuchaj 3 odcinka podcastu, w którym opowiedziałam o 5 korzyściach OTO.
Narzędzia w biznesie online – zdjęcia i grafiki
Aby tworzyć atrakcyjne treści i budować swój wizerunek w sieci, trzeba zadbać też o oprawę wizualną. Dawniej korzystałam głównie z darmowych banków zdjęć, które można wykorzystywać także do celów komercyjnych. Mój ulubiony to pixabay. Teraz mam to szczęście, że moja siostra Magda jest fotografką i robi mi fantastyczne sesje wizerunkowe. Zdjęcia portretowe, które są na moich stronach i w social mediach, to głównie jej dzieło.
A jakie narzędzia w biznesie online mój zespół wykorzystuje do przygotowywania grafik?
Tutaj pewnie Cię nie zaskoczę, że główne skrzypce gra Canva – genialna i prosta aplikacja, w której można przygotować elementy wizualne dosłownie w kilka chwil. W niej powstają m.in. grafiki na social media i bloga, covery promocyjne oraz prezentacje do moich szkoleń i webinarów.
Canva jest dostępna za darmo i już w tej podstawowej wersji daje bardzo dużo możliwości. Ma setki tysięcy zdjęć, grafik i różnych szablonów, ponad 100 rodzajów projektów, m.in. postów do social media i prezentacji, które można z łatwością dostosować do swoich potrzeb. Pozwala też na zaproszenie innych użytkowników do wspólnego projektowania. Wraz z rozwojem biznesu, warto zainteresować się wersją PRO, której zasoby i funkcjonalności są zdecydowanie większe. Płatna wersja umożliwia m.in. tworzenie profesjonalnych projektów, zastosowanie własnej identyfikacji wizualnej, wykorzystanie funkcji marketingowych i wiele więcej.
Narzędzia w biznesie online do wideo i webinarów
W tym obszarze nie edytuję samodzielnie wideo, ale mój zespół używa przede wszystkim trzech aplikacji.
Do edycji wideo świetnie się sprawdza DaVinci Resolve, zarówno do rolek na social media, jak i filmów publikowanych na moim kanale YouTube (który ostatnio rozwijam).
A do sesji z klientkami, spotkań z zespołem czy webinarów korzystam z platformy Zoom, która jest także w wersji mobilnej. To niezawodne rozwiązanie z bardzo wygodnymi funkcjami, m.in. nagrywaniem w chmurze. Dodatkowo umożliwia bezpośredni streaming na Facebooku czy YouTubie jednym kliknięciem.
Natomiast do hostingu nagrań wykorzystywanych np. w moich kursach, programach lub płatnych webinarach, od dłuższego czasu używam Vimeo. I jestem z tego rozwiązania bardzo zadowolona. Posiłkuję się też hostingiem YouTube, gdy jakieś wideo ma być ogólnodostępne.
Narzędzia w biznesie online do planowania i zarządzania zadaniami
Bardzo lubię korzystać z papierowego planera w kropki. To jest taki mój podręczny terminarz, ale uzupełniam go też aplikacjami, aby sprawniej koordynować projekty we współpracy z zespołem.
Moje ulubione narzędzia w biznesie online do organizacji pracy i zarządzania zadaniami to:
Todoist – który ma fajny widok na tydzień do przodu, możliwość przypisania do kilku projektów oraz opcję synchronizacji między telefonem a komputerem;
Asana – tu rozpisuję większe projekty, w których chcę mieć podgląd na całość, a nie tylko na listę zadań. Ta aplikacja świetnie się sprawdza w pracy zespołowej i zdecydowanie ułatwia komunikację. W podstawowej wersji, dla max. 15 osób, Asana jest darmowa, bez ograniczeń w liczbie projektów i zadań.
A skoro mowa o zespole, to przydaje się też narzędzie do mierzenia i raportowania czasu wykonywanych zadań. Mój team korzysta z Toggl, który jest super prosty w obsłudze i w bezpłatnej wersji zupełnie nam wystarcza.
Narzędzia w biznesie online do analityki i optymalizacji działań
Trzeba trzymać rękę na pulsie, aby kontrolować czy kierunek rozwoju biznesu jest zgodny ze strategią i celami. Ja w tym roku wzięłam się porządnie za analizowanie ruchu na stronie internetowej, do czego wykorzystuję popularny Google Analytics. To darmowe narzędzie pozwala śledzić, m.in. kim są użytkownicy, co ich najbardziej interesuje, jak trafiają na moją witrynę i ile czasu na niej spędzają. Cykliczne raporty z takimi danymi pomagają mi wyciągać wnioski oraz optymalizować kontent i funkcjonowanie strony.
Kolejnym analitycznym narzędziem, którego używam w moim biznesie online, jest Google Search Controle. Dzięki niemu sprawdzam, jak pozycjonowane są moje strony i publikowane treści oraz po jakich frazach kluczowych ludzie na nie wchodzą. A to pomaga mi elastycznie dostosowywać działania, aby trafiać na lepsze miejsce w wynikach wyszukiwania.
Tutaj wspomnę jeszcze o Chat GPT, który od listopada ubiegłego roku, kiedy OpenAI udostępniło polskojęzyczną wersję, wciąż budzi duże zainteresowanie. Ja także uległam chwilowej fascynacji wizją nieograniczonych możliwości sztucznej inteligencji. Ten okres jednak minął i teraz wykorzystuję Chat GPT czysto narzędziowo, np. do usprawnienia prostych tekstów, wstawiania emotek czy szukania inspiracji na tytuły nowych treści.
Na koniec zostawiłam wisienkę na torcie – aplikację mobilną, która jest najnowszym narzędziem wspierającym mój biznes online!
Ten pomysł narodził się podczas opracowywania w tym roku programu grupowego Królowe Swojego Biznesu. Marzyłam, aby stworzyć takie miejsce, w którym uczestniczki będą miały łatwy dostęp do wszystkich materiałów oraz możliwość swobodnego kontaktu między sobą i ze mną. Nie chciałam, aby to była grupa np. na Facebooku, więc szukałam innego rozwiązania.
Tak znalazłam Passion.io, czyli bardzo funkcjonalny kreator aplikacji mobilnych. Razem z moim teamem zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy narzędzie, które nie jest dedykowaną aplikacją, ale działa całkiem dobrze.
W programie mentalnego przygotowania na przełomy w biznesie korzystamy właśnie z aplikacji mobilnej dla Królowych. Uczestniczki mają tam audiokurs mentalny, szkolenia, afirmacje, nagrania sesji, a ponadto przestrzeń do dyskusji, wzajemnego wsparcia oraz możliwość zadawania mi pytań. I to wszystko jest zawsze pod ręką – w ich telefonach.
Moje klientki bardzo sobie cenią takie rozwiązanie. Według ich opinii aplikacja mobilna jest strzałem w dziesiątkę, dlatego będę ją wykorzystywać także w kolejnych programach.
Z przyjemnością podzielę się moim linkiem afiliacyjnym do Passion.io i zachęcam do sprawdzenia, czy także Tobie przyda się takie rozwiązanie.
Wybieraj narzędzia, które skutecznie pomogą Ci rozwijać opłacalny biznes
Aplikacje i systemy, o których Ci opowiedziałam to taki zestaw „minimum”, bez którego obecnie trudno by mi było się obejść. Poza tym wykorzystuję jeszcze inne narzędzia w biznesie online, które pomagają mi efektywnie działać i skalować przychody.
Wiadomo, że każdy model biznesowy jest inny i może wymagać specyficznych rozwiązań. Jeszcze raz podkreślę, że nie warto skupiać się tylko na darmowych narzędziach, bo to wbrew pozorom na dłuższą metę wcale nie jest opłacalne.
Aby rzeczywiście rozwijać biznes, trzeba w niego inwestować!
Na pewno dobrze przetestować różne narzędzia i wybrać takie, które Ci najbardziej odpowiadają pod kątem funkcjonalności, wydajności i efektywności. Wiele profesjonalnych rozwiązań oferuje bezpłatny okres próbny i warto skorzystać z takiej opcji, zanim zdecydujesz się na zakup. Pamiętaj też, że w tym przypadku mniej może oznaczać więcej. Bo używanie zbyt wielu narzędzi wcale nie ułatwia pracy i zabiera cenny czas. Nie opłaca się też inwestować w kombajny z mnóstwem funkcji, z których większości prawdopodobnie nigdy nie użyjesz.
Dlatego wybierając narzędzia w biznesie online, kieruj się tym, czy zapewnią Ci realne korzyści, pomogą zautomatyzować część działań i poprawić workflow. Abyś mogła skutecznie realizować swoje biznesowe cele.
A może prowadzisz już biznes online, masz swoją społeczność i oferty z dużym potencjałem, osiągasz jakieś przychody, ale… czujesz, że stać Cię na więcej? Nie wiesz, co zrobić, żeby Twoja firma rozwijała się szybciej? Chcesz znaleźć ten brakujący element układanki, aby ruszyć z miejsca?
Jeśli tak, to zapraszam na indywidualną konsultację ze mną Ekspresowy plan rozwoju Twojego biznesu online.
Podczas 90-minutowej intensywnej sesji uzyskasz spersonalizowany audyt Twojej firmy i dowiesz się, co warto poprawić czy odpuścić, a na czym się skupić. Wyjdziesz z tej rozmowy z jasnością w głowie oraz strategią działania, jak rozwijać swój biznes z pełną mocą. Sprawdź szczegóły i jeśli uznasz, że moje wsparcie Ci pomoże – umów się ze mną na sesję, korzystając z automatycznego kalendarza rezerwacji.
Na dzisiaj to już wszystko i dziękuję, że zostałaś ze mną do końca. Jeśli chcesz poznać więcej wartościowych wskazówek, jak rozwijać opłacalny biznes – to zapraszam do subskrypcji mojego kanału na YouTube i podcastu Mały biznes, wielkie efekty. Obserwuj mnie też na Instagramie, bo tam publikuję najczęściej 😊
Ekspresowy plan rozwoju Twojego biznesu online!
Chcesz mieć firmę, która da Ci wolność, radość i duże pieniądze?
Uzyskaj spersonalizowany audyt Twojego biznesu oraz plan dalszego rozwoju.
Zapraszam na 90 minutową konsultację, z której wyjdziesz z jasnością w głowie i strategią działania: co odpuścić, co zacząć robić i na promocji jakich ofert się skupić w ciągu kolejnych 3-6 miesięcy, aby Twój biznes wzrastał.
- Nie ma czegoś takiego, jak „nie nadajesz się” na właścicielkę biznesu! - 9 października, 2024
- Jak ogarniać, kiedy masz dużo na głowie (w biznesie i nie tylko)? - 2 października, 2024
- Ryzyko w biznesie – moje podejście - 25 września, 2024