5 błędów, przez które Twój biznes stoi w miejscu

Wiele osób chce rozwijać swój biznes online. I bardzo dobrze. Tylko warto pamiętać, że od chęci do rzeczywistego rozwoju jest długa droga.

Także w moim ten proces trwał jakiś czas, bo nie wszystko robiłam od razu dobrze. Po drodze popełniłam masę błędów…

5 najważniejszych omawiam w tym odcinku.

Zapraszam!

Jeśli znasz moją historię rozwoju biznesu online, to pewnie wiesz, że swoje pierwsze nieśmiałe kroki stawiałam już bardzo dawno temu. Dokładnie to w 2015 roku światło dzienne ujrzał mój pierwszy produkt elektroniczny, czyli e-book, który błędnie nazwałam kursem.

Muszę przyznać, że popełniłam przy jego tworzeniu chyba wszystkie możliwe błędy. Nie zbadałam potrzeb swojej społeczności (a miałam ją dużą – bo mój blog odwiedzało ponad 50 000 UU miesięcznie), skupiłam się na formacie produktu i jego „otoczce” wizualnej, zamiast na tym, żeby przynosił rezultaty. No i wypromowałam go… byle jak. Aż cud, że ktokolwiek kupił! Niemniej jednak cieszę się, że się na to odważyłam. Bo gdyby nie to, nie byłoby mnie dzisiaj prawdopodobnie tutaj.

Potem, gdy już zaczęłam działać z marką Italiana marketing, także nie uniknęłam błędów. I chcę Ci opowiedzieć o 5 takich, które moim zdaniem najbardziej przyczyniają się do tego, że biznes stoi w miejscu. Zapraszam! 

TOP 5 błędów, które mogą powodować, że Twój biznes stoi w miejscu

Jak wspomniałam we wstępie, w pierwszych latach rozwój mojego biznesu nie był imponujący. Lista moich błędów jest oczywiście o wiele dłuższa. Natomiast wybrałam 5, które według mnie spowodowały najważniejsze konsekwencje. Gdyby nie one, po prostu o wiele wcześniej rozpoczęłabym stabilne zarabianie online i odważyłabym się zrezygnować z etatu, bo byłoby mnie na to stać.

Niektóre z tych kwestii obecnie są dla mnie oczywiste i dziwi mnie, że aż tak długo nie przyjmowałam ich do wiadomości.

Mam też świadomość tego, że ciągle się uczę i mimo że biznes online, z miesiąca na miesiąc, coraz lepiej mi się kręci, to jeszcze mam spore pole do popisu.

W tej dziedzinie ciągle jest coś nowego do zrobienia. Można stale podnosić swoje kompetencje i wprowadzać małe usprawnienia, które przekładają się na większe efekty.

Różnica w porównaniu do moich pierwszych „podrygów” jest taka, że teraz już wiem, w jakim kierunku docelowo mój biznes online zmierza i gdzie chcę się znaleźć, no i krok po kroku to realizuję.

Planuję i działam. A jak po drodze wpadnę na lepsze pomysły, to zmieniam – bo plany przecież nie muszą być wykute w betonie. Myślę, że najlepsze pomysły biorą się właśnie z działania.

Dlatego ogólnie jestem zdania, że nie ma co żałować popełnionych błędów. Tylko wyciągać wnioski i rozwijać biznes dalej.

Natomiast uważam też, że lepiej uczyć się na cudzych błędach, niż swoich (chociaż swoje oczywiście lepiej zapadają w pamięć). Oto moja lista.

Pierwszy błąd, przez który biznes stoi w miejscu – brak decyzji, żeby na poważnie zająć się rozwojem swojego biznesu

Sukces w biznesie zaczyna się w głowie. Dlatego pierwszą i podstawową sprawą jest uwierzenie w to, że ten pomysł ma sens i rzeczywiście możesz się z tego utrzymać.

A do mnie ta wiara przychodziła powoli. Przez długi czas traktowałam swój biznes online jako coś pobocznego. Nie do końca wierzyłam w to, że nadaję się do prowadzenia własnej firmy. Miałam też inne, alternatywne pomysły na to, co w życiu robić, więc nie skupiałam się w 100% na rozwoju biznesu. Krótko mówiąc, na początku nie traktowałam tego na poważnie… Nie przykładałam się do tego, żeby po prostu przysiąść, spisać plan działania i go realizować, z całkowitym zaangażowaniem. I to był duży błąd.

Dopiero kiedy pojawiły się dzieci, a moje pozostałe pomysły nie wypaliły, skupiłam się w 100% na biznesie online realizowanym pod marką Italiana marketing. Taką świadomą decyzję, że chcę się z tego utrzymywać, podjęłam na początku 2019 roku… a potem już potoczyło się lawinowo. Osiągnęłam zamierzone cele finansowe i mogłam spokojnie odejść z etatu po zakończonym urlopie macierzyńskim.

I jeśli Twój biznes stoi w miejscu – zastanów się, jak traktujesz swoją działalność?

Bo wszystko zaczyna się od decyzji. Kiedy podejmiesz świadomą decyzję, że na poważnie chcesz zająć się rozwojem swojego biznesu i skupisz się na tym, to już jesteś na dobrej drodze, żeby Ci się udało. Natomiast, gdy wciąż będziesz działać jedynie z doskoku, to może być ciężej.

UWAGA – nie zachęcam tutaj, żeby bez zaplecza finansowego rzucić wszystko i iść w biznes! Zawsze warto mieć plan awaryjny i oszczędności, bo kilka pierwszych miesięcy nigdy nie jest łatwych. Mnie się udało stosunkowo szybko rozwijać biznes, bo miałam wiedzę i pewne umiejętności. Tylko po prostu do 2019 r. nie wdrażałam tego w dobry sposób w życie.

 

Drugi błąd, przez który biznes stoi w miejscu – brak płatnej promocji (i czekanie, aż ludzie sami Cię znajdą)

Wiele osób na początku prowadzenia firmy stara się maksymalnie ograniczać koszty. Z jednej strony to rozumiem, bo bardzo często mamy jakiś określony fundusz na rozwój biznesu. Jednak z drugiej, już wiem, że trzeba inwestować, aby jak najszybciej zacząć zarabiać.

Jak startowałam z biznesem online, to sama byłam w trudnej sytuacji finansowej. Spłacałam pożyczki, kredyty i chociaż miałam zasiłek macierzyński, to tych pieniędzy nie było dużo. Dlatego początkowo też starałam się ograniczać wydatki.

Jednak to się zmieniło w 2019 r., od kiedy bardziej świadomie zaczęłam rozwijać swój biznes. Każda inwestycja wymagała nie lada odwagi. Bo wydawanie pieniędzy, nie wiedząc, czy to się zwróci, jest ryzykowne. Wiedziałam jednak, że jest to konieczne.

Jeśli nie inwestowałabym np. w płatne reklamy na Facebooku, nikt by się o mnie nie dowiedział. Decyzja o rozpoczęciu reklamowania zwróciła mi się wielokrotnie i bez niej nie byłabym w miejscu, w jakim jestem teraz.

Dlatego, jeśli Twój biznes stoi w miejscu, bo nie masz dużych zasięgów i nie docierasz ze swoją ofertą do szerokiego grona odbiorców, czas to zmienić.

W obecnych czasach nie da się siedzieć z założonymi rękami i czekać, aż ktoś nas w magiczny sposób „odkryje” czy „poleci”. Jeśli chcesz, żeby przyszli do Ciebie pierwsi klienci… prawdopodobnie musisz zapłacić za ich pozyskanie. A najprostszym rozwiązaniem jest płatna promocja w social mediach oraz innych miejscach w sieci, w których są Twoim potencjalni nabywcy. I naprawdę warto się tego nauczyć!

Trzeci błąd, przez który biznes stoi w miejscu – brak inwestowania w narzędzia, edukację czy pomoc

Często obserwuję na różnych grupach na portalach społecznościowych, jak padają pytania, np. o darmowe wtyczki do WordPress czy aplikacje. Tylko nie zawsze bezpłatne znaczy najlepsze i wygodne do stosowania.

Oczywiście, wiele rzeczy możesz zrobić za darmo lub po kosztach. Pytanie tylko, czy nie płacisz za nie swoim czasem?

Przez jakiś czas, też szukałam darmowych rozwiązań, bo – tak jak wspomniałam wcześniej – bałam się wydatków. Tymczasem teraz już wiem, że dobre inwestycje i narzędzia, z jakich korzystam w swoim biznesie, oszczędzają czas oraz paradoksalnie również koszty. Bo Twój czas to pieniądz i powinien być wykorzystany w dobry sposób.

Teraz bez oporów płacę grube dolary (w skali rocznej) za narzędzia do hostowania wideo, budowania stron, wtyczki automatyzujące wystawianie faktur czy inne ułatwienia, dzięki którym szybciej i skuteczniej działam.

Bez obaw inwestuję także w swój rozwój. Korzystam ze wsparcia mentorów i kupuję kursy online, co do których wiem, że mi się przydadzą.

No i nie wyobrażam sobie już pracy bez pomocy wirtualnych asystentek oraz specjalistów, którym deleguję naprawdę dużo zadań.

Gdyby nie to, o wiele wolniej bym rozwijała swoją firmę, tworzyła nowe oferty i nie byłabym w stanie wykorzystać swojego ograniczonego czasu na to, co naprawdę ważne.

Jeżeli Twój biznes stoi w miejscu, to przeanalizuj, jak zarządzasz swoimi zasobami. Bo może trwonisz czas na szukanie za wszelką cenę darmowej pomocy, samodzielną konfigurację narzędzi czy testowanie różnych rzeczy na chybił trafił… Zamiast skupiać się na działaniach, które rzeczywiście prowadzą do rozwoju biznesu i skalowania przychodów, jak kreowanie nowych ofert i ich promocja.

Czwarty błąd, przez który biznes stoi w miejscu – brak dobrej strategii i konkretnego planu działania

Czy można działać bez tego? Na moim przykładzie widać, że można. Jednak brak strategii powodował, że nie wiedziałam, jaki jest kierunek rozwoju mojego biznesu. Gdzie chcę dojść, jakie są możliwe drogi i jak to zrobić? Miałam tylko jakieś mgliste marzenia, że chcę rozwinąć biznes online. Jednak bez konkretnego planu.

A cel od marzenia odróżnia właśnie to, że masz wizję, do czego dążysz i określone metody, jak to osiągnąć.

Dopiero pod koniec 2018 roku, po raz pierwszy przysiadłam i stworzyłam strategię działania i plan, który w 2019 r. (i potem w kolejnych latach) absolutnie się sprawdził.

Jak sobie rozpisałam, jaki mam cel finansowy, jakimi ofertami mogę to osiągnąć i naniosłam na kalendarz, kiedy mogę je promować – nagle wszystko wskoczyło na swoje miejsce i zaczęło się układać.

Tego uczę też, m.in. w swoim kursie Strategic Business Upgrade i w programach grupowych.

Kiedyś jedna z moich klientek, Julia, ujęła to tak:

Działam, elementy do lejka już mam wszystkie od tego miesiąca (kurs kupiłam nie mając nic poza kilkoma produktami cyfrowymi na dysku), dzięki kursowi i warsztatom we wrześniu u Ciebie z planowania jakoś mi lepiej idzie ta realizacja, wszystko nagle jest bardziej strategiczne i szybciej się rozwija (aż jestem w szoku, bo nie sądziłam, że mogę! A teraz nie pamiętam, jak ja w ogóle mogłam działać wcześniej).

Dokładnie tak się poczułam i ja, kiedy w końcu sobie taką strategię i plan stworzyłam. Jak ja mogłam działać wcześniej? Jakim cudem mi się cokolwiek udawało?

Tworzyłam treści, nowe koncepcje, ale bez przemyślenia, czemu ma to służyć i jak ma się przekuć na finanse.

A to jest kluczowe – biznes musi na siebie zarabiać

I taki jest główny cel z perspektywy rozwoju opłacalnego i skalowalnego biznesu.

Oczywiście, chcemy też pomagać jak największej liczbie klientów. Tylko umówmy się, biznes to nie jest działalność charytatywna. Choćbyśmy nawet miały ogromną satysfakcję z pracy z klientami, to jeśli finansowo nie będzie się wszystko spinało, po jakimś czasie firma upadnie.

Gdy nie masz dobrze zaprojektowanej strategii, jasno określonych celów i konkretnego planu działania, to nic dziwnego, że Twój biznes stoi w miejscu. I warto jak najszybciej naprawić ten błąd, aby ruszyć z miejsca.

Jeśli jesteś na początku swojej drogi, to polecam Ci mój mini kurs 5 kroków do udanego biznesu online. Pomoże Ci on zaplanować prostą strategię, dzięki czemu nauczysz się, co i jak po kolei robić. Zarejestruj się w mojej aplikacji mobilnej, aby przerobić go ZA DARMO.

Aplikacja mobilna z bezpłatnym kursem!

POBIERZ W APP STORE https://apps.apple.com/us/app/italianamarketing/id6460891043

POBIERZ W GOOGLE PLAY https://play.google.com/store/apps/details?id=com.p2yhp7e0si78.pr8s48btbapp

 

1️⃣ W zależności od oprogramowania na telefonie wejdź w odpowiednie linki powyżej i pobierz aplikację.

2️⃣ Zarejestruj się w aplikacji klikając „SIGN UP”, a następnie odblokuj bezpłatny kurs „5 kroków do udanego biznesu online”

Piąty błąd, przez który biznes stoi w miejscu – brak realizowania strategii… czyli regularnego działania i skupiania się na priorytetach

Naprawdę bardzo długo tworzyłam sobie piękne plany, do których następnie w ogóle nie zaglądałam. A nawet, jak tam zerkałam, to znajdowałam sobie wymówki, dla których nie udawało mi się działać regularnie. Sama siebie usprawiedliwiałam, że nie miałam czasu, że w życiu działo się to czy tamto, że dzieci małe itp. I co z tego, że sobie wszystko planowałam, skoro zawsze znalazło się coś, co mnie rozpraszało…

A bez konsekwentnego realizowania strategii i skupiania się na priorytetach – biznes stoi w miejscu albo rozwija się bardzo powoli.

Nie inaczej było w moim przypadku i chciałam to zmienić. Jasne, miałam ograniczony czas na pracę, bo jak zaczynałam w styczniu 2019 roku działać systematycznie, to mój młodszy syn miał niecałe 3 miesiące.

Jednak postanowiłam sobie, że mam plan minimum regularnych działań i po prostu je wdrożyłam.

Miał być live raz w tygodniu, jeden webinar w miesiącu, co 2 tygodnie newsletter i koniec kropka.

Obecnie mam już zupełnie inne regularne działania. Jednak dzięki temu, że się nauczyłam traktować je priorytetowo, to teraz jest mi łatwiej wdrażać czy zmieniać pewne elementy.

Dlatego, jeśli chcesz naprawdę rozwijać swój biznes online, to nie ma dróg na skróty. Konsekwencja i wytrwałość w swoich działaniach jest bardzo istotna.

Po pierwsze musisz mieć określoną strategię i wiedzieć, na jakich rzeczach się skupić, a następnie systematycznie to realizować

Jeśli chcesz skalować swoje zasięgi, to pojawiaj się regularnie w sieci. Nawet gdy na początku wydaje Ci się, że mówisz w pustą przestrzeń, bo nikt Cię jeszcze nie obserwuje. I nie chodzi wcale o to, że musisz to robić codziennie.

Ja np. czasami odpuszczam sobie publikowanie w social mediach, kiedy nie mam na to przestrzeni, bo w tym czasie konsekwentnie realizuję inne rzeczy. Ważne jest to, aby wyrobić sobie nawyk regularnego działania i koncentrowania się na tym, co jest priorytetowe.

I tego możesz się nauczyć przy moim wsparciu w programie Królowe Swojego Biznesu.

 

Jak ruszyć z miejsca i rozwijać swój biznes z pełną mocą?

Jestem ciekawa, czy zdarzyło Ci się popełnić te błędy, o których dzisiaj opowiedziałam. Jeśli tak, to mam nadzieję, że moje wskazówki Ci pomogą. A może chciałabyś coś dodać do tej listy i zdiagnozowałaś jeszcze inne rzeczy, przez które Twój biznes stoi w miejscu? Będzie mi miło, jak podzielisz się tym w komentarzu czy na moim Instagramie.

Wierzę mocno w to, że każda z nas może rozwijać opłacalny biznes, który daje więcej wolności, radości i pieniędzy. I z przyjemnością pomogę Ci to osiągnąć.

Sprawdź moją ofertę indywidualną, grupową i kursy do samodzielnej pracy – i wybierz formę wsparcia, jakiej najbardziej potrzebujesz.

Zachęcam Cię też do śledzenia mnie na Instagramie oraz subskrypcji mojego kanału na YouTube i podcastu Mały biznes, wielkie efekty, gdzie znajdziesz wiele inspiracji i praktycznych wskazówek, jak rozwijać swój biznes.

 

A najbardziej opłacalna metoda, aby ze mną pracować bezpośrednio – to Klub 10K.

 

Doprowadź swój biznes do stabilnych 10 tysięcy miesięcznie lub więcej.

Przestań się uczyć, zacznij działać metodą małych kroków nad tym, co NAPRAWDĘ ma znaczenie dla przychodów w Twojej firmie:

1) Opłacalność biznesu online i

2) Siła Twojego marketingu i sprzedaży. 

Justyna Stańska Italiana
Justyna Stańska
produkty online

Zacznij odważnie promować swoje oferty online!

Pobierz ściągawkę z 15 pomysłami, które pomogą Ci sprzedawać codziennie, bez wyczerpujących kampanii. Z lekkością i bez poczucia wciskania!

Zamów powiadomienia o nowych odcinkach podcastu „Mały biznes, wielkie efekty” / odcinkach YouTube!

Dzięki temu łatwo znajdziesz nowe odcinki z wiedzą, inspiracjami lub konkretnymi strategiami, które pomogą Ci zrozumieć, jak Ty też możesz prowadzić świetnie zarabiający na siebie biznes.

Nawet jeśli (tak jak ja) jesteś normalną kobietą bez 50 000 followersów.

 

Kliknij i posłuchaj
na Apple Podcast

Kliknij i posłuchaj na Spotify

Kliknij i posłuchaj na YouTube

Kliknij i posłuchaj na Spreaker

Kliknij i posłuchaj na Empik Go

Kliknij i posłuchaj na Podcast Addict