Jakiś czas temu publikowałam na blogu artykuł, w którym tłumaczyłam, od czego zależy OR (open rate) Twoich kampanii mailowych. Jeśli nie pamiętasz, wystarczy zajrzeć TUTAJ. W tym artykule postawiłam tezę, że to, czy odbiorcy otworzą Twoją wiadomość, zależy w dużej mierze od tego, czy kojarzą nadawcę, a dokładniej: czy rozumieją, dlaczego dostają od Ciebie maile? Jednak to jest taki pierwszy wymóg, a potem ma znaczenie tytuł wiadomości. Dlatego przygotowałam 100 pomysłów na temat maila w formie praktycznej ściągawki poniżej.

Ewolucja e-mail marketingu ciągle postępuje. Nie wystarczy już tylko wysyłać maile. Trzeba jeszcze wysyłać właściwe wiadomości do właściwych ludzi we właściwym czasie, i jeszcze wziąć pod uwagę jeden czynnik, dzięki któremu Twoja wiadomość nie zniknie w gąszczu innych: właśnie temat maila.

Nawet jeśli odbiorcy czują już do Ciebie zaufanie i uwielbiają Twoje newslettery, może się właśnie zdarzyć niestety, że Twój mail umknie w gąszczu innych. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku, kiedy wysyłasz kampanie w "gorącym" okresie - pamiętasz, jaki natłok maili otrzymałaś ostatnio na Black Friday albo właśnie przed świętami Bożego Narodzenia?

Wtedy właśnie temat staje się nagle bardzo istotny. Oczywiście jednak temat maila jest również istotny także i na co dzień, przy wysyłaniu regularnych kampanii.

Zanim przejdę jednak do obiecanych 100 pomysłów na temat maila, kilka ogólnych wskazówek - bo to nie o to chodzi, żeby używać bezmyślnie tych tematów metodą kopiuj-wklej.


Co się sprawdza w tematach maili? Najnowsze trendy i prognozy na 2020 rok

Jest takich trendów kilka. Oprócz niezmiennie królującej personalizacji imiennej (wstawienie imienia w temat maila na 99% podniesie Ci jego otwieralność), ostatnio świętują triumfy w tematach maila tzw. emoji, czyli ikonki, które możesz kojarzyć np. z facebooka czy instagrama.

Swego czasu ludzie nie używali ich, nawet jeśli operator mailowy udostępniał taką możliwość, z jednego prostego powodu - klienci pocztowi i serwisy webowe poczty potrafiły zamiast danej emotki wyświetlać ciąg krzaczków. Całe szczęście, żyjemy jednak w 2020 roku, i teraz już w zasadzie masz pewność, że jeśli użyjesz dobrze dobranej emotki w temacie maila, to Twoja wiadomość bardziej zwróci uwagę w skrzynce odbiorcy = więcej osób ją finalnie otworzy.

Ogólnie rzecz ujmując, lepiej też celować w tematy krótkie, zamiast długich zdań. Jeśli potrzebujesz rozwinąć temat, możesz to zrobić za pomocą tzw. preheadera (w gmailu wyświetla się on jaśniejszą czcionką zaraz za tematem, stanowiąc niejako jego "przedłużenie").

Oprócz samego tematu, zwróć uwagę, jak wyświetlasz się TY jako nadawca.

Moja bardzo ważna uwaga na koniec jest też taka, żeby nie zostawiać napisania tematu maila "na ostatnią chwilę". Zbyt często widzę, że moi klienci tworzą już cały newsletter, dopracowując go w najmniejszych szczegółach, a dopiero później "na wariata" myślą o tym, jak go zatytułować. To naprawdę marnotrawienie potencjału, jaki tkwi w e-mail marketingu. Masz możliwość komunikowania się ze swoimi odbiorcami, ale musisz im ułatwić znalezienie Twojego maila w skrzynce i zachęcić do jego otworzenia.


A teraz do sedna: skąd czerpać pomysły na temat newslettera? Najlepiej... OD SIEBIE

Jeśli wysyłasz już od dłuższego czasu newslettery, to masz dostępne solidne archiwum ze statystykami, które możesz w każdej chwili przeanalizować, aby zobaczyć, które tematy były u Ciebie najchętniej otwierane... a które najrzadziej. Warto to analizować zwłaszcza w przypadku kampanii, które mają szczególne znaczenie, np. newsletterów sprzedażowych (w połączeniu z dobrą segmentacją masz tam szanse na OR na poziomie 50-60% - jak to zrobić tłumaczę w tym szkoleniu).

I to powinno być Twoje pierwsze, główne "źródło" inspiracji. Dlatego, że te tematy są sprawdzone na TWOJEJ społeczności, są dostosowane do TWOJEJ branży, TWOJEGO stylu i unikalnej sytuacji.

Bardzo polecam też, jak zawsze, stosowanie testów AB w temacie maila. Jest to świetna metoda, aby przekonać się, które tematy dla Twojej społeczności są bardziej przekonujące, a które mniej.

Co jednak, jeśli nie masz jeszcze dostępu do bogatej bazy swoich newsletterów, bo dopiero zaczynasz? A na dodatek nie wiesz też kompletnie, o co chodzi w testach AB i jak je zastosować?

Wtedy musisz użyć którejś z opcji poniżej.


Pomysł numer 2: zapisuj tematy, które zwracają TWOJĄ uwagę (stwórz bazę tematów)

Ty sama jesteś nie tylko twórcą newsletterów, ale zapewne też i ich odbiorcą. Jakie tematy zwracają Twoją uwagę w skrzynce mailowej? Które otwierasz, a które usuwasz bez czytania albo zostawiasz na wieczne później, bo temat niedostatecznie Cię zaintrygował?

Możesz sobie stworzyć nawet bazę świetnych tematów - najlepiej w formie elektronicznej, np. plik google docs (Ja sama robię sobie też skriny z komórki, bo często odbieram maile w komórce, ale ważne jest, żeby to później gdzieś wrzucić w folderek na google drive czy dropbox właśnie, inaczej już nigdy do tego nie zajrzysz. A wtedy what's the point? ;)). Oczywiście ryzyko tego podejścia jest takie, że zapewne nie zawsze tematy, które zwracają Twoją uwagę, będą przekonujące również dla Twojego odbiorcy (idealnego potencjalnego klienta). Możliwe też, że te tematy będą z zupełnie innych branż niż Twoja, co spowoduje, że nie dasz rady nawet się nimi zainspirować.

Jeśli jednak uda Ci się stworzyć taką bazę, to następnie pamiętaj, żeby się nią inspirować... ale nie kopiować treści słowo w słowo! To po prostu kradzież własności intelektualnej i mam ogromną nadzieję, że to wiesz.


Pomysł numer 3: skorzystaj z gotowych pomysłów - np. mojej bazy 100 pomysłów na temat maila, którą znajdziesz poniżej

Jest to pomysł zapewne najszybszy, ale mówiąc szczerze - może się okazać najmniej skuteczny! Nie ma bowiem gwarancji, że temat, który świetnie się otwierał na mojej bazie np. 300 osób 5 miesięcy temu zadziała równie dobrze u Ciebie za 3 miesiące na bazie 1000 osób.

Oczywiście pamiętaj też o bardzo ważnej zasadzie: im większa Twoja baza, tym otwieralność z zasady będzie niższa. Możesz temu zapobiec stosując umiejętnie segmentację (w tym szkoleniu pokazuję jak to zrobić krok po kroku, zarówno na "ogólnej" liście e-mail, jak i podczas kampanii sprzedażowej).

I pamiętaj też, że najlepsze wyniki osiągniesz, jeśli zaproponowane przeze mnie tematy "połączysz w pary" ze swoim pomysłem i przeprowadzisz testy AB. Ich wyniki są często mało intuicyjne! Wiele razy wydawało mi się, że dany temat jest świetny, po czym jednak ludzie otwierali chętniej propozycję, która według mnie była mało przekonująca. Nigdy więc nie zakładaj z góry, że dany temat się nie sprawdzi - naprawdę możesz się zadziwić!


Listę 100 pomysłów na temat maila znajdziesz poniżej.

A jeśli chcesz, żebym wysłała Ci ją w wygodnej formie PDF, to proszę wypełnij poniższy formularz. Oczywiście w ten sposób znajdziesz się też na moim newsletterze, ale jeśli Ci się nie spodoba, to w każdej chwili będziesz mogła z niego zrezygnować i wcale się nie obrażę 😉 

Pobierz listę 100 pomysłów na maila!


Listę dla ułatwienia posegregowałam na kilka kategorii tematycznych.


Bezpośrednie, "cykliczne" tematy maila, często z użyciem nawiasów / dat

Jeśli Twoja strategia e-mail marketingowa zakłada komunikowanie się z określoną częstotliwością, możesz każdą kampanię tytułować tak samo, aby mieć pewność, że odbiorcy mogą wyszukać ją w skrzynce. Możesz też robić ten sam wstęp, a zmieniać tylko dalszą część. Przykłady poniżej.

  1. Prasówka Księgowego [7 stycznia 2020]
  2. [Listy od M.] Czy już wiesz, jak zaczniesz ten rok?
  3. [Darmowe wyzwanie] Dzień 1: jak utworzyć strategię na cały rok?
  4. Styczeń na BP.
  5. Biuletyn "marketing w praktyce"
  6. [Podsumowanie miesiąca] co się działo u Italiany w styczniu?
  7. [Zaproszenie na szkolenie] najbliższe warsztaty już w środę 08.01!
  8. Teraz albo nigdy #1
  9. Czym są talenty? Odcinek 1
  10. Notatki marketera #1 - sprawdź, co w tej edycji

Osobiste tematy maila, często z nawiązaniem do imienia odbiorcy (personalizacja)

  1. Wszystkiego najlepszego z okazji urodzin, Justyna!
  2. Ania, czy mnie jeszcze pamiętasz?
  3. Zobaczymy się?
  4. Zmieniłaś się, Basia... czy nadal jesteśmy przyjaciółmi?
  5. Planowanie roczne czy kwartalne? Co wybierasz?
  6. KTO tak postępuje?! Rozumiesz takie podejście Bartek?
  7. Mogę Cię prosić o przysługę?
  8. Jesteś wolna w sobotę 11.01 o 10?
  9. Dzięki za pomoc!
  10. Bardzo Cię lubię Ania

Maile wskazujące na problem odbiorcy i metody jego rozwiązania

  1. Przewracasz się o zabawki dziecka? Sprawdź rozwiązanie
  2. W swoim biznesie nie musisz zarabiać tylko na waciki, wiesz?
  3. Twój problem z cerą może rozwiązać przeczytanie tego maila
  4. Jak przestać marnować czas w social mediach
  5. Wciąż nie zarobiłaś pierwszych pieniędzy online? (sprawdź dlaczego)
  6. Jeden, praktyczny sposób na wiosenne porządki
  7. Jak nie wydawać setek złotych na ubrania?
  8. Nie musisz marnować czasu na zakupy
  9. Naucz się niemieckiego w 10 minut dziennie
  10. Nie masz czasu na biznes? Poznaj listę 15-minutowych, rozwojowych czynności

Maile z wylistowaniem czegoś / obiecujące konkretne rezultaty (użycie liczb)

  1. Sprawdź checklistę 10 cech, jakie powinien mieć Twój prezent za zapis
  2. Możesz budować listę e-mail 3x szybciej, jeśli tylko...
  3. 5 przydatnych szablonów maila powitalnego do Twojej dyspozycji
  4. Stwórz swoją reklamę na facebooku w mniej niż 60 minut
  5. Napisz własną książkę w 30 minut dziennie
  6. 100 pomysłów na temat maila
  7. Szablon, który możesz wykorzystać do stworzenia LP w 2 godziny
  8. Jakich 5 tricków w mailerlite prawdopodobnie nie znasz?
  9. Czy chcesz mieć 100x zwrot na tej inwestycji?
  10. Czy poświęcisz 185 sekund na ankietę?

Maile promocyjne / okazja (uwaga: tutaj łatwo wpaść do spamu)

  1. Niższych cen czas, start (tylko do końca weekendu)
  2. Chcesz zdobyć to szkolenie w najniższej możliwej cenie?
  3. Taka okazja się już nie powtórzy. Serio.
  4. Czy możesz sobie pozwolić, aby tego nie umieć?
  5. 30% zniżki - tylko dziś i jutro! Z okazji moich urodzin
  6. Zamówisz 2, dostaniesz 1 gratis w prezencie
  7. Im więcej, tym taniej? Czy to możliwe?
  8. Podaruj sobie dobry start w nowy rok
  9. Sama ocenisz, czy to dobra inwestycja
  10. Ile masz lat, tyle dostaniesz zniżki na nowe okulary!

Maile związane z ograniczeniem czasowym / ilościowym (podobne do promocyjnych, ale tu zamiast cen podkreślamy limitowanie oferty)

  1. Ups, Twój kupon rabatowy wygasa
  2. Czy możesz sobie pozwolić na kolejne nieudane reklamy?
  3. [PILNE] Został Ci tylko jeden dzień, aby nadrobić...
  4. Taka cena się już nie powtórzy - ostatni raz w tym roku!
  5. Pożegnanie - jeśli chcesz zdobyć ten planer, lepiej się pospiesz
  6. TYLKO DZIŚ zrobisz zakupy 20% taniej
  7. Wiesz, że przepada Ci okazja na stworzenie planu finansowego razem ze mną?
  8. Zostały już tylko 2 miejsca w pakiecie VIP
  9. 7 z 10 miejsc w kursie już zajęte - czekamy na Ciebie!
  10. Dlaczego jeszcze Cię nie ma na liście? (zaczynamy jutro!)

Maile wywołujące ciekawość (UWAGA: w środku maila musi się jednak znaleźć to, co obiecuje temat, inaczej odbiorca może się poczuć oszukany. Nie robimy clickbaitów)

  1. Czy to nie jest według Ciebie dobry pomysł?
  2. Skrót z planowania (tak, tak się da!)
  3. Niespodzianka w środku! [otwieram]
  4. 5 dziwacznych nawyków, które pomagają w realizacji celów
  5. To ostatni dzień, żeby sprawdzić, o co chodzi w tym mailu
  6. Co jedzą ludzie sukcesu?
  7. Szybszy odrzut od stycznia
  8. 9 powodów, przez które postanowienia noworoczne są do kitu
  9. Zobacz moje miejsce pracy! (zdjęcia)
  10. Ania, Ty też chcesz to zrobić?

Maile wykorzystujące poczucie humoru (zwróć uwagę, żeby unikać tematów kontrowersyjnych - może i klikają się świetnie, ale nie pozostawią dobrego wrażenia)

  1. Świetny dodatek do Twojego excela
  2. Kiedy jest wtorek o godz. 11, a Ty już musisz się napić
  3. Spróbuj unikać tych 5 typów ludzi, ok?
  4. Tak, będę miała dziecko (to nie tak jak myślisz)
  5. Oferty, z których jestem dumna (w przeciwieństwie do mojego 5-letniego siostrzeńca)
  6. Będzie tak, jak sobie zażyczysz! (podano do stołu)
  7. 1, 2, 3... START - trzymaj się mocno Ania!
  8. Zobacz, co zrobiłaś! I co mam teraz począć?
  9. Chcesz spędzić dzień na plaży? Oj, ja też
  10. Jestem przekonana, że tego nie wiesz. A może?

Maile wykorzystujące próżność / chęć należenia do ekskluzywnej społeczności (dobre w branży odzieżowej, urodowej, ale nie tylko)

  1. A więc będziesz nosić kolekcje z poprzedniego sezonu?
  2. Jak Cię widzą, tak Cię piszą - czy już zadbałaś o swój wizerunek?
  3. Wyobrażasz sobie, jak świetnie będziesz wyglądać w tym na treningu?
  4. Zrób sobie prezent. Zasługujesz!
  5. Moda prosto z Gali Oscarów na Twoją kieszeń!
  6. Tutorial makijażowy, dzięki któremu własny mąż Cię nie pozna
  7. Przygotuj się, aby zrobić wrażenie na parkiecie
  8. Takich samych planerów używają w telewizji!
  9. O ile lepiej wyglądasz teraz niż za czasów nastoletnich?
  10. Tricki, które pomogą Ci wyglądać 10 lat młodziej

Maile retargetujące - np. te od porzuconych koszyków, do nieaktywnych od pewnego czasu czytelników

  1. Jeszcze masz szansę, żeby wziąć udział (wygasa o północy)
  2. Nie zapomniałaś o swoich zakupach? (20% na zachętę)
  3. Twój koszyk czeka, a cena właśnie spadła - sprawdź o ile
  4. Ania, usunę Cię z tej listy, chyba że...
  5. Czy nie popełniłeś błędu? Nadal nie możesz wziąć udziału
  6. Sprawdź wiadomość ode mnie
  7. Nie zapomniałaś przypadkiem o mnie Ania?
  8. Dobra wiadomość: właśnie możesz zaoszczędzić na XXX
  9. UWAGA: Twoje konto przestało działać (podejmij działanie)
  10. Ciągle w Ciebie wierzę! Zostajesz?


To już wszystkie 100 pomysłów na temat maila, jakie dla Ciebie przygotowałam! 

Mam nadzieję, że znajdziesz na tej liście przydatne dla Ciebie inspiracje. Jeśli uważasz, że taka ściągawka będzie dla Ciebie przydatna, to pamiętaj, że możesz ją pobrać w wygodnej formie PDF.

Napracowałam się trochę nad zawartością - jeśli więc uważasz ten wpis za przydatny, daj lajka albo podziel się nim dalej!


Jeśli chcesz pobrać listę w formie PDF, wypełnij poniższy formularz:

 

Dzięki!

Przy okazji: chcesz zagadać na fejsie lub twitterze?
Send this to a friend