Coraz więcej twórców i firm internetowych decyduje się postawić na e-mail marketing. I dobrze!
O zaletach listy e-mail w biznesie online mówiłam i pisałam niejednokrotnie.
Wiele osób uświadamia sobie także, że samo stworzenie okienka z hasłem „zapisz się na newsletter, aby nie przegapić najnowszych wpisów” może nie wystarczyć.
Trzeba dać czytelnikom atrakcyjną motywację, a taką właśnie jest dobrze dopasowany do potrzeb klienta prezent za zapis.
Jak znaleźć pomysł na lead magnet?
Poniżej znajdziesz wskazówki, które pomogą Ci przygotować go tak, aby przyciągnąć właściwych odbiorców i ich zaangażować.
Idealny lead magnet, czyli taki, który rzeczywiście konwertuje
Sama stworzyłam już kilkanaście prezentów za zapis. Testowałam wiele rzeczy i teraz mam materiał, który jest chętnie pobierany. Promuję go płatnie i koszt za zapis utrzymuje się w granicach 2-3 zł za adres mailowy, co w mojej branży jest całkiem spoko wynikiem.
Wciąż jednak widzę lead magnets robione na łapu-capu.
Nic więc dziwnego, że tak wielu potencjalnych klientów po pobraniu prezentów w ogóle ich nie wykorzystuje.
A nawet nie otwiera, tylko zapisuje je gdzieś na dysku i zupełnie o nich zapomina! A jeśli nad Twoim prezentem za zapis spędziłaś (lub planujesz spędzić) wiele czasu, to byłoby szkoda, gdyby mało kto z niego zaglądał, prawda?
Bo przecież chcesz budować bazę e-mail potencjalnych klientów, a nie łowców okazji.
Dlatego warto zadbać o taki pomysł na lead magnet, który zaangażuje odbiorców newslettera już od samego początku.
Jak znaleźć na niego pomysł i jakich błędów unikać?
5 wskazówek, jak znaleźć pomysł na lead magnet
Prezent za zapis ma przede wszystkim przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Powinien mieć więc taką tematykę i format, aby subskrybenci aż przebierali nogami ze zniecierpliwienia, by z niego skorzystać. Oto najważniejsze zasady, które pomogą Ci stworzyć idealny lead magnet.
1. Wybierz tematykę, która jest interesująca dla Twojego odbiorcy
A nie taką, która Tobie wydaje się atrakcyjna albo po prostu dużo o niej wiesz. Źle dobrany temat to jest często popełniany błąd, przez który prezenty za zapis nie działają tak, jak powinny.
Sama też go popełniłam na swoim pierwszym blogu, gdzie stworzyłam lead magnet w formie krótkiego e-booka o filtrach przeciwsłonecznych. Problem w tym, że ludzie czytali moje artykuły głównie w poszukiwaniu informacji o pielęgnacji cery trądzikowej… I niekoniecznie interesowała ich ochrona skóry podczas opalania.
Aby Twój lead magnet zadziałał skutecznie, postaraj się wybrać taki temat, który odpowiada najbardziej palącej potrzebie Twojego czytelnika.
Zastanów się, co jest głównym problemem Twojej grupy docelowej? I jak Ty możesz pomóc go rozwiązać? Nie twórz prezentu za zapis o tym, co tylko Tobie wydaje się ciekawe.
A jak wybrać tematykę, która pomoże Ci przygotować wartościowy dla potencjalnego klienta lead magnet? Pomysły znajdziesz np. w statystykach.
Zerknij na Google Analytics i sprawdź, które posty na blogu mają najwięcej wyświetleń. Zrób research w internecie i zobacz, co ludzie wpisują w wyszukiwarkę. Tak łatwo znajdziesz gotowe odpowiedzi, co najbardziej interesuje Twoich idealnych klientów.
2. Dobierz tematykę, która pozycjonuje Cię jako eksperta w konkretnej dziedzinie
Pamiętaj, że to Ty decydujesz, z czym chcesz być kojarzona i z czego staniesz się znana! Twój pomysł na lead magnet musi być więc ściśle powiązany ze strategią Twojej marki.
Jeśli na przykład budujesz swój wizerunek w sieci, jako eksperta w zakresie Excel, to nie twórz prezentu za zapis o trikach w PowerPoint. Z kolei, jeśli chcesz być kojarzona, jako specjalista IT, to poradnik o grafikach w Canvie raczej nie przyciągnie do Ciebie docelowych klientów.
Oprócz tego, że Twój lead magnet ma być pożądany przez odbiorcę, powinien Cię też stawiać we właściwym świetle: jako eksperta w danym temacie.
3. Lead magnet musi rozwiązywać konkretny problem odbiorcy
Najlepiej działają takie prezenty za zapis, które są praktyczne i łatwe do wprowadzenia. Można je pobrać i od razu zastosować u siebie, aby szybko zobaczyć rezultaty. Dzięki temu jest zapewniony efekt „quick win”.
Z tego powodu nie twórz rozbudowanego prezentu, w którym opiszesz lub omówisz WSZYSTKO, co wiesz na dany temat. Wybierz najważniejsze rzeczy, proste do wdrożenia, z których odbiorca może jak najszybciej skorzystać.
Dobrze sprawdzają się lead magnets w formie poradników, instrukcji, ćwiczeń – jak krok po kroku poradzić sobie z danym problemem.
Przykładowo: zamiast pisać obszernego e-booka „Wszystkie funkcjonalności Canvy”, możesz stworzyć listę „5 tricków w Canvie, które pozwolą Ci oszczędzić czas na tworzeniu grafik”. Który tytuł brzmi bardziej interesująco i obiecuje szybkie wprowadzenie wiedzy w życie?
4. Idealny lead magnet powinien być łatwy do przyswojenia
To kolejny powód, dlaczego długie e-booki odpadają. Raczej nikt nie przeczyta od razu kilkudziesięciu stron w PDF. Możesz więc sobie darować tworzenie tak rozbudowanych prezentów za zapis. Dużo lepiej przygotować krótki materiał, nawet 3-stronnicowy.
Idealny lead magnet to musi być coś, z czym człowiek „na fali” się zapozna (a najlepiej) zastosuje, natychmiast po zapisie na Twój newsletter. Dlatego najlepiej przygotować treściwy i konkretny materiał, który w kilka minut można przeczytać lub obejrzeć.
Osobiście polecam jednak słowo pisane, bo takie rozwiązanie jest według mnie bardziej praktyczne. Można skorzystać z niego wszędzie: w autobusie, ukradkiem w pracy, czy zajmując się dzieckiem. Podczas gdy obejrzenie filmu, wymaga już poświęcenia większej ilości uwagi.
5. Lead magnet ma oferować jedynie część większego rozwiązania
I najlepiej, aby od razu kierował do płatnych materiałów, które kompleksowo rozwiązują konkretny problem. Oprzyj się pokusie i nie dawaj w prezencie całej swojej wiedzy na dany temat!
Pamiętaj, że tworzysz idealny lead magnet nie tylko po to, aby powiększać listę subskrybentów swojego newslettera. Głównym celem jest zdobycie nowych klientów. W końcu chcesz rozwijać opłacalny biznes online, a nie hobby, prawda?
Dlatego idealnie, gdy lead magnet jest powiązany z płatnym produktem lub usługą.
Darmowy prezent powinien odpowiadać na jakiś jeden, konkretny problem odbiorcy.
I jednocześnie wyraźnie dawać znać, że nie jest to kompletne rozwiązanie.
Weźmy wcześniej wspomniany przykład lead magnetu o trikach w Canvie, które pomagają oszczędzić czas. Załóżmy, że jesteś wirtualną asystentką i tworzysz właśnie taki prezent za zapis do Twojego newslettera.
Twoim głównym celem jest jednak pokazanie, że zamiast samemu bawić się w grafiki, lepiej zlecić to specjaliście. Na przykład wirtualnej asystentce, która poza przygotowaniem elementów graficznych, pomoże zaoszczędzić czas także w innych obszarach.
Wówczas dopracowując dalszy lejek sprzedażowy, możesz pokazywać kolejne korzyści wynikające ze współpracy z Tobą. A na końcu zaoferować np. pakiet kilku godzin Twojej promocyjnej cenie.
Dobrze przygotowany lead magnet, który niesie wartość dla użytkownika, działa jak magnes
Pomaga nie tylko zdobywać adresy mailowe nowych odbiorców, ale także zwiększać rozpoznawalność Twojej marki. I budować pozytywny wizerunek w sieci, jako eksperta w konkretnej dziedzinie.
Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Ci znaleźć pomysł na idealny lead magnet, dzięki któremu Twoja zaangażowana społeczność będzie się powiększać. I docelowo zamieni się w Twoich klientów.
Jeśli chcesz nauczyć się jak od lead magnetu poprowadzić klienta do zakupu, sprawdź program Nowi Klienci Codziennie.
Pomogę Ci stworzyć dopasowany do Ciebie lejek sprzedażowy, dzięki którym Twoje oferty będą się świetnie sprzedawały, nawet gdy ich aktywnie nie promujesz.
System możesz wykorzystać wielokrotnie, aby zarabiać więcej, pracując mniej. Dlatego nie czekaj na lepszy moment.
PS. A jeśli nie jesteś gotowa na wdrożenie lejka, działaj małymi krokami ze mną w Klubie 10K.
Doprowadź swój biznes do stabilnych 10 tysięcy miesięcznie lub więcej.
- Jak pozyskać pierwszych klientów? - 5 lutego, 2025
- Jak wejść w nowy rok ze skutecznym planem na stabilny dochód w biznesie? - 26 stycznia, 2025
- Czy można mieć klientów bez nieustannej pracy nad promocją? - 19 grudnia, 2024