Jak to jest, że niektórzy w swoim biznesie ustalają cele i je osiągają, a niektórzy mimo, że się starają, próbują… no niestety co roku wpisują sobie te same cele i tego nie realizują?
Jak tak naprawdę mądrze ustalać swoje biznesowe priorytety, aby Twój biznes się rozwijał nie tylko w 2024 roku, ale i na lata do przodu?
O tym będzie ten odcinek!
Zapraszam!
Co znajdziesz w tym odcinku?
Priorytety biznesowe tak naprawdę to takie fundamenty każdego biznesu – nie tylko biznesu online – które są ponadczasowe.
I bardzo mocno widzę, że teraz to właśnie te fundamenty będą miały znaczenie.
Bo oczywiście można gonić w swoim biznesie za ciągle nowym trendem. Pojawiły się grupy na Instagramie, zniknęły, pojawił się ClubHouse – zniknął… Teraz mamy Threads, czyli nową aplikację od Instagrama. Nie wiadomo, utrzyma się czy zniknie.
I nie ma w tym sensu, żeby gonić za kolejnym błyszczącym obiektem (jak to się mówi po angielsku “shiny object”) i liczyć na to, że to jest coś, dzięki czemu Twój biznes na pewno wystrzeli.
Nie.
Twój biznes wystrzeli, kiedy skupisz się na swoich biznesowych fundamentach, mądrze ustalisz swoje biznesowe priorytety i nie będziesz się rozpraszać próbując tego, owego czy tamtego.
Więc co to są te biznesowe priorytety? O tym będzie w tym odcinku i być może Cię to zaskoczy, a może nie.
Ale tak naprawdę biznesowe priorytety można sprowadzić do czterech głównych obszarów.
Jakie to są obszary?
Po pierwsze, opłacalność Twojego biznesu.
Opłacalność Twojego biznesu moim zdaniem jeszcze nigdy nie była tak ważna jak teraz, kiedy mamy ciągle rosnące koszty, kiedy inflacja galopuje.
Kiedy po prostu będzie tak, że trzeba patrzeć, czy inwestycje, których dokonujesz w swoim biznesie, rzeczywiście właśnie są inwestycjami… czy tylko generują koszty.
I bardzo mocno się ja temu przyglądam w swoim biznesie.
Bardzo mocno polecam blisko współpracującym ze mną klientkom się temu przyglądać w swoim biznesie, żeby wybierać takie inwestycje, które generują Ci więcej przychodów, żeby w ogóle się skupiać na tym, co generuje w Twoim biznesie przychód.
Pomocne mogą być w tym te pytania:
- Co w moim biznesie do tej pory się dobrze sprzedawało?
- Jacy klienci do mnie przychodzili? Kiedy, w jakich miesiącach najwięcej tych klientów do mnie przyszło?
- Dlaczego? Co ja wtedy zrobiłam? Co zadziałało?
I też zarządzanie swoim cash flow tutaj wchodzi w rachubę.
Czyli coś, czego właścicielki biznesu online często nie robią.
I powiem szczerze nie ma w tym nic dziwnego, że właścicielki biznesu one tego nie robią.
Dlaczego?
Dlatego, że nikt nas tego nie uczy. Jak mówiłam w innym odcinku, tutaj na YouTubie, nikt nas tego nie uczy, jak pilnować opłacalności swojego biznesu.
Często jeżeli przechodzimy z etatu na biznes, to jest to dla nas nowość, że trzeba odprowadzać podatki, że trzeba właśnie myśleć o swoich kosztach, że kwota brutto – jeżeli jesteś płatnikiem VAT, to to nie jest to co dostaniesz, tylko musisz jeszcze ten VAT odprowadzić.
To są wszystkie rzeczy, którym warto się przyglądać i jeżeli do tej pory tego nie robiłaś…
… to w 2024 roku zacznij tego pilnować. Po prostu nie bój się patrzeć do swoich finansów, nie bój się tam zaglądać.
Inaczej możesz non stop się uczyć czegoś nowego, ale niekoniecznie masz opłacalny biznes.
I tak, ja jestem fanką tego, żeby się uczyć, żeby rozwijać się i żeby w siebie inwestować…
…ale w pewnym momencie, jeżeli Twój biznes ciągle generuje tylko koszty, i koszty, i koszty, to trzeba powiedzieć temu dość i skupić się na tym, żeby zarabiać.
Tak więc to jest pierwszy biznesowy priorytet, o który trzeba zadbać, jeżeli chcesz, żeby Twój biznes się dalej rozwijał nie tylko w 2024 roku.
Drugi biznesowy priorytet, jeżeli chcesz, żeby Twój biznes się dalej rozwijał, to jest marketing.
Oczywiście i ja jestem wielką fanką tego, żeby marketing opisywać jak najprostszą definicją.
Więc czym jest marketing?
Marketing to są dwa działania, które możesz zapamiętać poprzez 2P.
Pierwsze “P” to przyciąganie nowych odbiorców, żeby w ogóle dowiedzieli się, że istniejesz. A drugie “P” to pogłębianie relacji już z istniejącymi wokół Ciebie potencjalnymi klientami.
To jest bardzo prosta definicja. Albo przyciągasz nowych odbiorców, albo pogłębiasz relacje z istniejącymi wokół ciebie potencjalnymi klientami.
Nie może to się odbywać zrywami. Nie może to się odbywać tak, że czasami to robisz jak Ci się chce, a czasami tego nie robisz.
Owszem, można sobie pewne rzeczy w marketingu zautomatyzować.
Można budować zasoby, które ci wielokrotnie budują to zaufanie klienta.
Natomiast naprawdę najgorsze, co można zrobić w tym marketingu, to jest po prostu prowadzić marketing zrywami. I też druga rzecz, która jest najgorsza w marketingu, to jest prowadzić marketing na zasadzie publikuję edukacyjnie, bo tak naprawdę content edukacyjny w tym momencie nie sprawi, że Twój biznes będzie wzrastał.
Dlaczego? Bo wiedza jest wszędzie. Twoja treść to ma być treść, która buduje właśnie relacje z Twoimi klientami albo przyciąga nowych odbiorców, budzi ich zainteresowanie, pokazuje coś, czego jeszcze po prostu do tej pory nie widzieli.
Jeżeli tworzysz takie treści, to Twój marketing jest skuteczny i rzeczywiście później doprowadza cię do punktu, w którym kiedy ogłaszasz jakąś ofertę, to ludzie kupują.
Z łatwością kupują.
Marketing i sprzedaż też coraz bardziej się przenikają. I nie może być tak, że olewasz marketing i gonisz tylko od akcji sprzedażowej do akcji sprzedażowej, po prostu ignorując to budowanie relacji regularne ze swoimi odbiorcami.
No bo heloł, ta sprzedaż, ci klienci, oni nie biorą się znikąd, nie biorą się z powietrza, tylko biorą się z Twoich działań marketingowych, czyli właśnie z przyciągania nowych odbiorców i pogłębiania relacji z istniejącymi odbiorcami.
Jeżeli do tej pory czujesz jakieś marketingowe opory, robiłaś to zrywami i tak dalej, to pora to zmienić i jest szansa, żeby to zmienić ze mną w Klubie10K, o którym Ci opowiem później pod koniec odcinka.
Już wiesz, że drugi priorytet biznesowy, na jaki warto postawić, aby Twój biznes się stale rozwijał, to jest marketing.
I oczywiście tutaj można wchodzić w szczegóły typu jakie kanały marketingowe, jak to robić, ale to nie jest temat na ten odcinek.
Natomiast zachęcam do tego, żeby sprawdzić sobie inne moje bezpłatne materiały albo płatne programy i po prostu zobaczyć co możesz ze mną w tym temacie zrobić.
Natomiast przechodzimy do tego trzeciego obszaru, który ma niesamowite znaczenie, który powinien być Twoim biznesowym priorytetem.
To jest właśnie sprzedaż, czyli ten drugi element powiązany z marketingiem.
To nie będzie tak, że kiedy siedzisz cicho, to będzie się sprzedawać. To działa jak samospełniająca się przepowiednia.
I jeżeli ty o swoich ofertach nie mówisz, jeżeli ich nie tworzysz, jeżeli po prostu nie czujesz też w sobie takiej chęci, żeby w ogóle je sprzedawać, jeżeli robisz to z przymusu, no to jakim cudem klienci mają poczuć, że chcą od Ciebie kupić?
Klienci kupują, kiedy Ty też wierzysz w to, co robisz. Wierzysz w swoje oferty i po prostu z lekkością o nich mówisz. I to również jak w przypadku marketingu nie może być zrywami.
Aktywna sprzedaż to coś, co powoduje, że Twój biznes wzrasta.
Uważam, że sprzedaż to jest jedna z najważniejszych kompetencji, która wzniesie Twój biznes niesamowicie do przodu. Sama to właśnie sprzedażą zajęłam się w pierwszej kolejności, bo miałam taką potrzebę, żeby mój biznes zaczął utrzymywać całą rodzinę.
Wiedziałam, że po prostu potrzebuję się tego nauczyć. I kiedy ja nauczyłam się tego, znalazłam swój sposób na sprzedaż, to teraz uwielbiam to robić i robię to naprawdę z lekkością.
I tego właśnie też Tobie życzę, żebyś Ty też w ten sposób potraktowała sprzedaż nie jako przykry obowiązek, tylko coś, co po prostu lubisz robić, bo wierzysz w swoje oferty, wierzysz w to, że są potrzebne.
Tworzysz potrzebne oferty i po prostu dlaczego w takim razie miałabyś nie zmieniać świata na lepsze swoimi ofertami?
Jeżeli jeszcze jakimś cudem nie masz mojej ściągawki 15 pomysłów jak sprzedawać codziennie to jest taki pierwszy bezpłatny materiał u mnie, od którego polecam Ci zacząć. POBIERAM!
I czwarty jeszcze priorytet biznesowy – według mnie to jest samorozwój. Kiedy sobie przeglądam różne trendy na ten rok, to właśnie jest coraz więcej takiego trendu digital wellbeing.
Zadbanie o siebie, o swoją mentalność. Ludzie mówią wprost, że np. chodzą na terapię, korzystają z coachingu i to jest super. I szczerze – To Ty jesteś najważniejszym fundamentem w swoim biznesie online. To Twoja głowa decyduje w dużej mierze o Twoich wynikach. To jak Ty się czujesz, to czy Ci się chce, to właśnie jaką masz odporność psychiczną na porażki.
To wszystko jest super ważne.
To jaką Ty masz relację sama ze sobą.
To jaką Ty masz wewnętrzną pewność siebie.
To jakie Ty masz poczucie własnej wartości.
Bez tego Twój biznes nie popłynie do przodu, nie będzie się rozwijał, jeżeli tego w środku nie masz, jeżeli to ignorujesz.
Jeżeli zajmujesz się tylko twardymi kompetencjami w swoim biznesie, to naprawdę doprowadzisz swój biznes do jakiegoś tam poziomu, ale w pewnym momencie Ci się to zapcha.
W pewnym momencie to przestanie funkcjonować i wtedy to może być dla Ciebie szansa, żeby w końcu potraktować to też jako swój biznesowy priorytet.
I naprawdę, kiedy ja zaczęłam traktować swój rozwój mentalny, swój samorozwój jako swój biznesowy priorytet, to mój biznes po prostu zaczął spokojnie, przewidywalnie zarabiać więcej, kiedy ja pracowałam mniej.
Naprawdę. I dlatego stworzyłam program Królowych Swojego Biznesu, bo wiem, jakie to jest super ważne.
Czasami sobie myślimy, że wystarczy się w swoim biznesie online lepiej zorganizować, że wystarczy w swoim biznesie online właśnie gdzieś tam się czegoś jeszcze douczyć.
A tymczasem tak naprawdę chodzi o to, czy Ty właśnie zajmujesz się tymi czterema kluczowymi obszary obszarami.
Czy w ogóle Twoje działania znajdują się w którymś z tych czterech kluczowych obszarów, o których opowiadałam w tym odcinku.
To jest pierwsza rzecz do zweryfikowania, bo możesz być bardzo produktywna nie w tych rzeczach, co trzeba.
Dlatego przede wszystkim wybieraj te odpowiednie kierunki rozwoju biznesu. A po drugie właśnie zamiast działać wielkimi zrywami w tych obszarach, proponuję Ci regularne, małe chociażby kroki w obszarze opłacalność biznesu, w obszarze marketing i w obszarze sprzedaż.
I właśnie po to wymyśliłam nową ofertę. Klub 10K, Klub 10 000.
Program, który ma Cię doprowadzić do tego, żeby Twój biznes online przynosił przewidywalnie 10 000 na miesiąc lub więcej przychodu.
Ja wiem, że przychód to nie dochód, ale umówmy się przy biznesie online na początku, kiedy masz nieduże koszty, to jest już kwota, która pozwala temu biznesowi się utrzymać, zainwestować nawet część tej sumy i po prostu dalej się rozwijać.
To jest taki pierwszy próg, który u mnie wywołał biznesową rewolucję. Że kiedy go osiągnęłam i z miesiąca na miesiąc nauczyłam się utrzymywać, to już naprawdę dalsze skalowanie biznesu stało się prostsze.
Wiem, jak mogę do tego doprowadzić również i Ciebie.
Pierwszy krok, aby to osiągnąć, to ustalić sobie swoje cele biznesowe w tych kluczowych 4 obszarach.
I mam na to swój system, taką według mnie najkrótszą metodę ustalania strategii biznesowej.
Zapraszam Cię na warsztaty Zaplanuj Sukces. To jest warsztat, który ja robię co roku od 2019 roku LIVE i tak naprawdę sama z tego systemu niesamowicie skorzystałam.
Mam dziesiątki opinii zadowolonych klientek, które właśnie z tego systemu korzystały.
Sprawdź link i opinie TUTAJ.
NAJKRÓTSZA METODA NA STRATEGIĘ
OPŁACALNEGO BIZNESU
CZĘŚĆ 1: 24.01, GODZ 10 TEORIA
Jak skutecznie określać biznesowe priorytety i mierzalne cele w 4 kluczowych obszarach wpływających na efekty – system “Zaplanuj Sukces” (excel, ćwiczenia)
CZĘŚĆ 2: 26.01, GODZ 10 PRAKTYKA
Biznesowy mentoring: zderz ze mną swoje pomysły i kierunki rozwoju biznesu w 2024 – zwrócę Ci uwagę na ryzyka i podpowiem jak dostosować strategię.
- Jeśli chcesz, żeby Twoja firma zarabiała… przestań popełniać tenbłąd! - 28 października, 2024
- Nie ma czegoś takiego, jak „nie nadajesz się” na właścicielkę biznesu! - 9 października, 2024
- Jak ogarniać, kiedy masz dużo na głowie (w biznesie i nie tylko)? - 2 października, 2024