Business Upgrade – dlaczego (i kiedy) warto zmienić model biznesowy?

Pracując na swoim, prowadząc biznes online, na pewno widzisz, że często trzeba zaglądać do swoich obecnych ofert. Może warto część z nich czasami wycofać i stawiać na nowości, aktualizować kanały komunikacji i wchodzić w nowe. Być może nawet robić zupełnie co innego niż do tej pory… Kiedy i w jakich przypadkach warto zmienić model biznesowy?

O tym opowiem Ci w odcinku podcastu. Mam nadzieję, że pomoże Ci to samodzielnie ocenić, czy powinnaś/powinieneś zaktualizować kierunek rozwoju swojego biznesu.

Zapraszam!

Na początku warto wyjaśnić, czym jest model biznesowy. Według definicji jest to długoterminowy plan, który umożliwia firmie generowanie przychodów i maksymalizację zysków operacyjnych. Najprościej mówiąc, to nic innego, jak struktura Twoich ofert wraz z ich wyceną i sposobem działania, czyli to, na czym zarabiasz w swoim biznesie. Teoretycznie model biznesowy powinniśmy ustalić sobie na początku działalności, bo jest to element biznesplanu. Natomiast w praktyce jest różnie.

Nie każdy ma od razu utworzoną strukturę ofert i przemyślane to, w jakiej kolejności je wprowadzać. Nie wszyscy też znają swoje obszary geniuszu i dokładnie wiedzą, czego tak naprawdę potrzebują ich klienci. Dlatego bywa tak, że ten model biznesowy buduje się niejako „w praniu”. Jednocześnie żyjemy w bardzo dynamicznych czasach. I jak zapewne się domyślasz, co jakiś czas trzeba zmienić model biznesowy, aby się dostosować. Jakie sygnały wskazują, że nadszedł moment na dokonanie takiej „rewolucji” w swoim biznesie?

 

Kiedy warto zaktualizować lub zmienić model biznesowy?

Jak już wspomniałam, żyjemy w takich czasach, gdzie zmiany dzieją się dynamicznie, dosłownie z miesiąca na miesiąc. Moim zdaniem, nawet w ciągu jednego roku, ciężko jest utrzymać identyczną strukturę ofert. Świat biznesu online wymaga od nas dużej elastyczności. Tego się nauczyłam, jako przedsiębiorczyni. I wiem, że dla wielu osób zmiana jest trudna. Także dla mnie nie zawsze była taka prosta i oczywista. Przywiązuję się do swoich ofert i jest mi niejako z nimi wygodnie.

Jednak są takie momenty, w których po prostu trzeba zmienić swój model biznesowy. Nawet pożegnać coś dobrego, aby przywitać coś jeszcze lepszego. Po czym poznać, że nadszedł czas na zmiany?

Przede wszystkim model biznesowy warto sobie ustalić, jeżeli do tej pory jeszcze go nie masz

Czasami tworzymy strukturę ofert trochę chaotycznie, bez spojrzenia na to z lotu ptaka. Nie wiemy, ile mamy produktów i jakie one mają ceny. Które z nich sprzedają się dobrze, a które nie. Czy oferty, na których najbardziej nam zależy są odpowiednio widoczne i klienci mogą łatwo z nich skorzystać? Jeśli do tej pory nie patrzyłaś na opłacalność swojego biznesu z takiej perspektywy, to jest pierwszy przypadek, kiedy warto zmienić, a właściwie uporządkować swój model biznesowy. To jest podstawa, taki „warunek zero”.

Jednak to oczywiście niejedyny moment, kiedy trzeba się nad tym pochylić i zaktualizować kierunek rozwoju swojego biznesu.

 

Oto 5 sytuacji, które sygnalizują, że warto zmienić model biznesowy

 

Pierwsza sytuacja, kiedy warto zmienić model biznesowy – to twarde dane, które na to wskazują

Aby rozwijać opłacalny biznes, trzeba mieć nad tym kontrolę. Co jakiś czas należy zatem wykonać porządną analizę marketingową i sprzedażową. Przyjrzeć się, skąd się biorą klienci, z jakich kanałów komunikacji przychodzą i jakimi ofertami są zainteresowani. Potrzebujesz więc danych, które pomogą Ci zdecydować, czy podążasz w dobrym kierunku, czy może powinnaś zmienić model biznesowy.

Na przykład ja mam czasami taką sytuację, że przychodzi do mnie aż za dużo klientek na usługi indywidualne, natomiast mniejszym zainteresowaniem cieszą się kursy do samodzielnej pracy. Dlatego cyklicznie analizuję, jak działa mój system pozyskiwania klientów i marketing wokół danej oferty oraz na czym najlepiej zarabiam. Obecnie nawet nie robię takich analiz sama – mam osobę, która mi w tym pomaga. To jest dla mnie ogromne ułatwienie, bo dostaję gotowe dane i na ich podstawie wiem, jakie decyzje mam podjąć.

Analizę modelu biznesowego warto robić, co najmniej raz na kwartał

Z raportów dowiesz się, na jakich ofertach się skupić, a które są zupełnie nieopłacalne. Dostarczą Ci też informacji, czy dobrze wyceniasz swoje produkty i właściwie je komunikujesz. Dzięki temu będziesz wiedziała, czy potrzebujesz zmienić model biznesowy na tym etapie rozwoju biznesu, na którym jesteś.

Jeśli nie jesteś miłośniczką raportów, to domyślam się, że możesz czuć przed tym opór. Może nawet nie wiesz, jak się za to zabrać albo analiza mnóstwa cyferek wydaje Ci się nudna i czasochłonna.

Ale mimo wszystko warto – inaczej non stop rozwijasz swój biznes na oślep.

 

Druga sytuacja, kiedy warto zmienić model biznesowy – to poczucie braku spójności w Twoim biznesie

Ty się zmieniłaś, więc potrzebują się też zmienić Twoje oferty.

Tutaj wchodzimy w sferę mentalną, która jest równie ważna, jak strategia. Może być tak, że już od jakiegoś czasu masz wrażenie, że działasz jakby na automacie. Twój biznes nie daje Ci wystarczającej satysfakcji i nie ekscytuje jak na początku. Możliwe, że marketing obecnych ofert przestał sprawiać Ci frajdę, nie chce Ci się pokazywać w social mediach ani pisać newsletterów. Najchętniej nic byś nie robiła.

Mogą Ci się uruchamiać pewne schematy, których już nie chcesz w swoim życiu i które nie przybliżają Cię do osiągania biznesowych celów. Chodzi tu o nawyki typu: kompulsywne podjadanie, oglądanie godzinami seriali czy tracenie mnóstwa czasu na gry komputerowe. Czyli rzeczy, które nie przynoszą nic dobrego dla ciała i umysłu, a na dłuższą metę są wręcz szkodliwe.

Przyznam się bez bicia, że sama miewam takie etapy, gdy coś mi nie leży w moim biznesie. Zamiast na przykład odpalić sobie jogę nidrę przed snem i porządnie się wyspać, to łupię w gry komputerowe. Nie twierdzę, że granie jest z gruntu złe i czasami można oddać się takiej rozrywce. Jednak pozostaje to pytanie o koszt alternatywny. Dlatego, że gram wieczorem, nie wysypiam się tak, jakbym mogła i przez to kolejnego dnia jestem nieefektywna.

Zmierzam do tego, że jeśli odczuwasz wewnętrznie brak spójności w swoim biznesie, może się to objawiać właśnie takimi bezproduktywnymi nawykami i skłonnością do prokrastynacji. To sygnały ostrzegawcze, które trzeba wyłapywać. Warto się wtedy zatrzymać i zastanowić, co Ci nie gra i skąd się bierze niechęć do własnego biznesu? Bo może właśnie nadszedł ten moment, kiedy trzeba zmienić model biznesowy.

 

Trzecia sytuacja, kiedy warto zmienić model biznesowy – to drastyczne zmiany na rynku i w zachowaniu klientów

Być może pojawia się nowa konkurencja, której jeszcze do tej pory nie było. Może rynek jest już nasycony i dlatego Twoja oferta nie sprzedaje się wystarczająco dobrze. Możliwe, że ludzie kupują mniej, bo rośnie inflacja albo stali się nieco bardziej wybredni. A może Twoi docelowi klienci po prostu rezygnują z kursów i wydarzeń online, bo nie mają czasu, aby się w nie zaangażować lub wcześniej nie osiągnęli takich efektów, jakich oczekiwali.

Sytuacja rynkowa i zachowania nabywców mogą się zmieniać na różne sposoby. Dlatego warto śledzić aktualne trendy oraz na bieżąco optymalizować swój model biznesowy. Chodzi tu zarówno o dostosowanie oferty i działań marketingowych, jak i dbanie o swój wizerunek w sieci.

Co prawda uważam, że z punktu widzenia energetycznego, nie ma czegoś takiego, jak konkurencja. Niemniej do Twoich potencjalnych klientów docierają różne komunikaty. I to w ogromnej ilości. Kiedy na rynku pojawia się gracz, który ma bardzo wyrazistą markę i atrakcyjny przekaz, to naturalnie ludzie zwrócą na niego uwagę. Dlatego trzeba mieć rękę na pulsie i dostosowywać swój biznes adekwatnie do otoczenia rynkowego.

Czwarta sytuacja – to świadoma decyzja o zmianie modelu biznesowego

Kiedy chcesz podążać w innym kierunku z dalszym rozwojem swojego biznesu. Decydujesz się na przykład zmienić docelowy segment klienta czy się przebranżowić. Być może zamierzasz przeprowadzić całkowity rebranding lub częściowo zmodyfikować wizerunek swojej marki w sieci. Może przykładowo do tej pory byłaś wirtualną asystentką indywidualnych klientów, a teraz chciałabyś świadczyć usługi dla większych firm? W związku z czym, zakres Twoich zadań będzie szerszy, będziesz robić dużo więcej rzeczy lub zupełnie inne, niż wcześniej.

Gdy zmieniamy swój biznes dość drastycznie, to możliwe, że cała obecna struktura ofert jest niemalże do wyrzucenia. Może w ogóle zamykamy dotychczasowe ścieżki klienta i kanały komunikacji. W takich sytuacjach trzeba nie tylko zmienić model biznesowy, ale często nawet zaprojektować go zupełnie na nowo.

 

Piąta sytuacja, kiedy warto zmienić model biznesowy – to zmiana Twojej sytuacji życiowej

Życie pisze nam rozmaite scenariusze i w różnych okresach możemy mieć inne potrzeby. Być może właśnie zostałaś mamą i już nie masz tyle czasu do dyspozycji. Dlatego nie możesz poświęcać swoim klientom tylu godzin, co wcześniej. Może masz starsze dzieci i chcesz pracować wtedy, gdy są one w placówkach. Przykładowo jesteś lektorką języka angielskiego i kiedyś pasowało Ci, żeby prowadzić zajęcia popołudniami. Natomiast teraz wolisz spędzać ten czas z dziećmi. A może przeprowadzasz się do innego kraju, więc musisz się przestawić na pracę w innej strefie czasowej.

Jeśli jesteś na etapie znaczącej zmiany życiowej, to warto również zmienić model biznesowy. Tak, abyś mogła efektywnie działać w obecnej sytuacji i wspierać swoich klientów, bez zajeżdżania się i poświęcania siebie. Bo jestem zdania, że zawsze powinnyśmy dostosowywać biznes do życia, a nie odwrotnie.

 

Znajdź swój idealny model biznesowy!

A taki istnieje dla każdej z nas. Mam nadzieję, że moje wskazówki będą dla Ciebie wartościowe i pomogą Ci zdecydować, czy w Twoim przypadku trzeba zmodyfikować lub całkiem zmienić model biznesowy. Oczywiście nie zawsze jest konieczne.

Bo jeśli rozwijasz opłacalny biznes w zgodzie ze sobą i wszystko działa, jak dobrze naoliwiona maszyna, to nie musisz tego zmieniać. Chyba że chcesz. Niemniej zawsze warto regularnie analizować skuteczność modelu biznesowego i bacznie obserwować otoczenie rynkowe.

Na koniec zachęcam Cię do śledzenia mnie na Instagramie oraz subskrypcji podcastu Mały biznes, wielkie efekty i mojego kanału na YouTube. Zostaw po sobie ślad, abym wiedziała, czy podobają Ci się moje treści i czy wskazówki, którymi się dzielę, pomagają Ci rozwijać swój biznes online.

 

Pomogę Ci podnieść opłacalność Twojego biznesu w Klubie 10K – dołącz teraz!

Podnieś opłacalność swojego biznesu – małymi krokami działaj w odpowiednim kierunku!

Przestań się uczyć, zacznij działać metodą małych kroków nad tym, co NAPRAWDĘ ma znaczenie dla przychodów w Twojej firmie:

1) Opłacalność biznesu online i 2) Siła Twojego marketingu i sprzedaży.

 

Sprawdź program w wygodnej aplikacji mobilnej!

 

Justyna Stańska
produkty online

Zacznij odważnie promować swoje oferty online!

Pobierz ściągawkę z 15 pomysłami, które pomogą Ci sprzedawać codziennie, bez wyczerpujących kampanii. Z lekkością i bez poczucia wciskania!

Zamów powiadomienia o nowych odcinkach podcastu „Mały biznes, wielkie efekty”

Co 2 tygodnie znajdziesz w nim nowy odcinek z wiedzą, inspiracją lub konkretną strategią, która pomoże Ci zrozumieć, jak Ty też możesz prowadzić świetnie zarabiający na siebie biznes.

Nawet jeśli (tak jak ja) jesteś normalną dziewczyną bez 50 000 followersów.

 

Kliknij i posłuchaj
na Apple Podcast

Kliknij i posłuchaj na Spotify

Kliknij i posłuchaj na YouTube

Kliknij i posłuchaj na Spreaker

Kliknij i posłuchaj na Empik Go

Kliknij i posłuchaj na Podcast Addict