Jak tworzyć treści, które sprzedają?

Z rozmów z moimi klientami bardzo często wynika, że najwięcej czasu – przy sprzedaży i kampaniach ofert online – poświęcają na tworzenie komunikacji. Według mnie ten proces projektowania treści, które sprzedają, można sobie znacząco przyspieszyć!

I o tym chciałabym Ci opowiedzieć w dzisiejszym odcinku podcastu.

 

Zapraszam!

Mam wrażenie, że jeszcze bardzo wiele jest do zrobienia, jeżeli chodzi o optymalizację tworzenia treści w biznesie online. Mnie to przychodzi teraz całkiem naturalnie, ale nie zawsze tak było! Do tego, aby z łatwością tworzyć treści, które sprzedają, dochodziłam stopniowo.

Bez fałszywej skromności przyznam, że jestem dobra w kreowaniu komunikacji, która zachęca ludzi do zakupu moich ofert oraz współpracy ze mną. I nie jest to żadna manipulacja. Tylko po prostu wiem, jakie są moje idealne klientki i coraz lepiej poznaję ich potrzeby. Cały czas ćwiczę też tworzenie treści, dużo piszę i uczę się nowych formatów komunikacji. Stosunkowo łatwo przychodzą mi do głowy pomysły i mam już opracowany system planowania publikacji, dzięki czemu nie zajmuje mi to zbyt wiele czasu.

Dzisiaj podzielę się z Tobą moimi sprawdzonymi sposobami, w jaki sposób możesz sobie ułatwić tworzenie treści, które sprzedają. I jak zaprojektować proces komunikacji, aby osiągać jak najlepsze efekty w swoim biznesie online.

Na co zwrócić uwagę, aby łatwo i skutecznie tworzyć treści, które sprzedają?

Bardzo często skupiamy się na tym, żeby zwiększać nasze zasięgi. Tworzymy zatem treści, które są viralowe, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Owszem, zasięgi mają znaczenie i warto stosować taktyki, które zwiększają zaangażowanie. Jednak to nie jest cel sam w sobie.

Jeśli prowadzisz biznes online, to Twoim głównym celem jest sprzedaż!

Dlatego ja nie jestem wielką fanką takich schematycznych treści, np. na Instagrama, w których pokazujesz, co jadłaś na śniadanie lub pytasz swoją społeczność – czy wolą kawę, czy herbatę… To się sprawdzi, o ile działasz w branży kulinarnej albo dietetycznej. Jednak gdy jesteś specjalistką w innej dziedzinie, nie zrealizujesz w taki sposób swoich celów biznesowych. Bo tego typu publikacje nie edukują o Twoich ofertach oraz nie sprawią, że ktoś zacznie je rozważać i finalnie kupi. I to się nie wyklucza – możesz tworzyć takie treści, które jednocześnie dają wartość i przybliżają do decyzji o zakupie.

Każda z nas może mieć inną strategię i narzędzia komunikacji. Jest jednak kilka elementów wspólnych, jakie warto wziąć pod uwagę, aby zoptymalizować proces tworzenia treści, które sprzedają. Podzielę się z Tobą wskazówkami, które są sprawdzone i uniwersalne.

 

Po pierwsze – proces tworzenia treści, które sprzedają, powinien wynikać przede wszystkim z kontekstu biznesowego

Podstawą jest strategia rozwoju Twojego biznesu. Dlatego w pierwszym kroku określ cele, które chcesz osiągnąć. Co będziesz sprzedawać, jakie masz inicjatywy i na co kładziesz nacisk? I właśnie wokół tego, co jest dla Ciebie najważniejsze, twórz całą komunikację.

Proces tworzenia treści, które sprzedają, zaczyna się zatem od wyszlifowania oferty. A do tego potrzebujesz najpierw poznać i głęboko połączyć się z Twoim idealnym klientem.

Określenie profilu tego klienta, zrozumienie jego potrzeb i emocji, to Twój punkt wyjścia. Co jest jego największym marzeniem, a czego się obawia? Jakie ma problemy, czy próbował je już wcześniej rozwiązać i w jaki sposób? Tych pytań jest mnóstwo i jeśli chcesz zgłębić ten temat, to więcej praktycznych wskazówek znajdziesz w moich kursach.

W każdym razie – najpierw musisz poznać Twojego idealnego klienta, abyś mogła przygotować oferty, które celnie odpowiedzą na jego potrzeby. Na tej podstawie możesz zacząć projektować proces tworzenia treści, które sprzedają. A dobre zaplanowanie tej komunikacji ułatwi Ci realizację Twoich biznesowych celów.

Tworzenie treści, które sprzedają, warto osadzić w strategii Twojej marki

Jeśli chcesz osiągać przełomy w Twoim biznesie i generować świetne wyniki sprzedażowe, to Twoja komunikacja ze światem ma ogromne znaczenie. I nie chodzi tu o ilość publikacji, tylko o jej jakość. Sztuką jest budowanie takiego wizerunku w sieci, aby wyróżnić się na rynku i stać się pierwszym wyborem dla klientów. Dlatego Twój przekaz powinien być spójny ze strategią Twojej marki.

 

Po drugie – bardzo ważnym elementem w procesie tworzenia treści, które sprzedają, są kanały komunikacji z potencjalnymi klientami

Moim zdaniem, aby wybrać te właściwe, trzeba znaleźć kompromis między Twoimi mocnymi stronami a trendami rynkowymi. Innymi słowy, poszukaj takich kanałów komunikacji, w których z jednej strony czujesz się dobrze, a z drugiej – które pozwalają generować największe zasięgi.

Kiedy bazujesz tylko na swoich mocnych stronach, czyli tym, co robisz najlepiej, to też jest ok. Z tym że prawdopodobnie nieco wolniej będziesz docierała ze swoim przekazem do swoich potencjalnych klientów. Dlatego warto zadbać o to, aby algorytmy dodatkowo Ci sprzyjały.

Jeśli przykładowo uważasz, że piszesz świetne teksty, a nie potrafisz robić wideo, to całkiem możliwe, że taka umiejętność wcześniej czy później Ci się przyda. Bo taki jest po prostu trend. Dobrze jest to wykorzystać, zamiast na siłę walczyć z wiatrakami. Wystarczy chcieć się tego nauczyć, a uwierz mi, że w większości przypadków można to wyćwiczyć. Może się też okazać, że masz ukryte talenty, z których do tej pory nie zdawałaś sobie sprawy.

I wiem to z własnego doświadczenia. Ja naturalnie mam zdolność do ujmowania w słowa myśli i odczuć. Potrafię z łatwością pisać i mówić o tym, co jest złotem w ofertach moich czy moich klientek. Można powiedzieć, że tworzenie treści, które sprzedają to jeden z moich talentów.

Natomiast to nie znaczy, że korzystam jedynie z tych kanałów, w których mogę komunikować się tylko za pomocą słów. Robię też rolki, właśnie dlatego, że to jest obecnie na topie. Bawię się nimi, aby odkryć taki sposób, który sprawia mi najwięcej frajdy. A te elementy tworzenia rolek, które mnie irytują, w których nie czuję się mocna – deleguję. Nie zajmuję się więc wszystkim sama, korzystam ze wsparcia. Dzięki temu to, że czegoś nie umiem lub nie lubię, mnie nie ogranicza i mogę wykorzystać potencjał różnych form komunikacji.

 

Po trzecie – znajdź swój własny styl tworzenia treści, które sprzedają i bądź autentyczna

Poza wyborem kanałów bardzo ważny jest Twój sposób komunikacji. Zachęcam Cię, abyś nie bała się autentyczności, bo to przyciąga i wzbudza większą wiarygodność. Dlatego warto znaleźć swój unikalny styl, spójny z Tobą, Twoimi wartościami i oczywiście Twoim biznesem. Naśladowanie kogoś, kim nie jesteś, na dłuższą metę się nie sprawdzi.

To odnosi się do tego, jak chcesz się prezentować, jakim językiem będziesz się posługiwać i z jakich form komunikacji korzystać. Czy lubisz zawsze mieć idealny wizerunek, nienaganną fryzurę i makijaż, czy może potrafisz pokazać się na wizji z mokrymi włosami, bez make-upu? Jesteś konkretna w wypowiedziach, czy bardziej uduchowiona? Wolisz pisać, mówić, kręcić rolki, publikować grafiki?

Twoja autentyczność to taki stan, w którym jesteś w pełni sobą i czujesz się z tym ok

Ludzie doskonale rozpoznają, czy jesteś prawdziwa i w pełni połączona z tym, czego chcesz i co robisz dla innych. Jeśli będziesz skupiona tylko na sobie i swoich celach, a nie na potencjalnych klientach, to nie wróżę dużych sukcesów w biznesie online. Podobnie w przypadku, gdy kładziesz za duży nacisk na publikowanie treści, które sprzedają w nachalny sposób, na zasadzie „kup pan”. Nikt nie lubi, jak mu się coś wciska i tak nie przyciągniesz do siebie idealnych klientów…

Czasami przed autentycznym pokazywaniem siebie blokuje nas to, że za bardzo siedzimy w swojej głowie, martwiąc się, co inni o mnie pomyślą. Tymczasem to normalne, że nie każdemu musi się podobać Twój styl. Prawdopodobnie znajdą się osoby, którym nie będziesz pasować. Może nawet Cię za coś skrytykują w Twoich kanałach komunikacji. Jednak nie warto się tym przejmować. W końcu nie jesteś dla wszystkich, ale dla swoich idealnych klientów, z którymi masz prawdziwe połączenie.

Dlatego nie obawiaj się odważnie wychodzić do ludzi i aktywnie sprzedawać. Jeśli będziesz unikać pokazywania się większemu gronu, to zarówno Ty, jak i Twoi potencjalni klienci, tracicie szansę, aby w tym wirtualnym świecie na siebie trafić.

 

Po czwarte – warto mieć przynajmniej jeden kanał dłużej żyjących treści

Być może słyszałaś o podziale publikowanych materiałów na dwie kategorie. Pierwsza z nich to „non gated content”, czyli wysokiej jakości treści dostępne dla wszystkich. Ich celem jest edukowanie o Twojej marce, ofertach, czyli budowanie bazy osób zainteresowanych tym, co robisz. Natomiast druga kategoria „gated content” – to komunikacja z Twoją społecznością, która ma wzbudzać zaufanie i umacniać relacje. Tutaj bardzo ważne jest tworzenie wartościowych publikacji, które sprawią, że Twoi odbiorcy będą chcieli stać się Twoimi klientami.

Niewątpliwie warto zadbać o kanały komunikacji w obu tych kategoriach i publikować w nich treści, które sprzedają i edukują. Mogą to być social media, newsletter, podcast, blog, wybór zależy już od Ciebie.

Natomiast według mnie, bardzo ważną rzeczą jest, aby mieć chociaż jeden kanał dłużej żyjących treści, taki uniwersalny, w którym będziesz publikować treści typu „non-gated content”. Aby każdy mógł poznać Twoje podejście do biznesu, co robisz, jaki masz styl komunikacji i przekonać się, czy to z nim rezonuje.

U mnie takimi kanałami dłużej żyjących treści jest mój blog, podcast „Mały biznes, wielkie efekty” i kanał na YouTube. W tych miejscach dzielę się moją wiedzą i doświadczeniami w rozwoju biznesu online, opowiadam o moich ofertach i jak pomagam moim klientkom. Natomiast bliższe relacje z moją społecznością buduję za pomocą newslettera i profilu na Instagramie. To są moje najważniejsze kanały marketingowe, wokół których tworzę treści, które sprzedają i edukują – zarówno te długo, jak i krócej żyjące. Planuję sobie te publikacje co najmniej na miesiąc do przodu, dzięki czemu realizacja content planu przebiega sprawniej.

 

Jak zoptymalizować proces tworzenia treści, które sprzedają, w swoim biznesie online?

Jeżeli chodzi o wybór kanałów, to większość osób potrafi to zrobić. Bo z reguły wiemy, gdzie jest ten punkt wspólny między naszymi mocnymi stronami a trendami. Natomiast częstym problemem jest to, że nie planujemy z wyprzedzeniem treści, które sprzedają. Tylko działamy z dnia na dzień, trochę na chybił trafił. A to może powodować kolejny problem, że niejako tracimy z oczu cele biznesowe, które nasze treści mają realizować.

To właśnie brak przemyślanej strategii komunikacji może przyczyniać się do tego, że nie sprzedajesz swoich ofert tak dobrze, jak byś chciała. Nawet gdy wiesz, jakimi kanałami dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów, to działając bez planu, może być Ci trudno znaleźć pomysły, co publikować.

A przez to cały proces tworzenia treści, nie tylko zajmuje więcej czasu, ale może być także mniej skuteczny. Bo co z tego, że masz genialną ofertę i wiesz, jak połączyć się ze swoim idealnym klientem, skoro nie komunikujesz tego w odpowiedni sposób…

 

Jak znaleźć pomysły na treści, które sprzedają?

Jeśli brakuje Ci inspiracji, to warto odpowiedzieć sobie na 3 ważne pytania.

1. Czy jesteś połączona ze swoją misją i wizją?

Często brak pomysłów bierze się stąd, że zapominamy, do czego dążymy. Czego oczekujesz od swojego biznesu, co ma on dobrego przynieść dla Ciebie i świata? Jakim klientom chcesz pomagać i w jaki sposób? Co i jak robić, aby Twoje życie zmieniło się na lepsze?

Połączenie ze swoją wizją i misją działania jest bardzo ważne. Jeśli je tracimy, to może brakować nam pomysłów nie tylko na treści, ale w ogóle na rozwój swojego biznesu.

2. Czy nie obawiasz się powtarzania?

Wiele moich klientek ma problem z tym, że boją się ponownego publikowania treści, które już się pojawiły w ich kanałach komunikacji. Tymczasem budowanie silnej marki i rozwój biznesu opiera się na powtarzaniu.

Pamiętaj, że Twoja komunikacja służy głównie docieraniu do nowych odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami. Oczywiście relacja ze społecznością, którą masz już wokół siebie, jest bardzo ważna i warto o to dbać. Jeśli jednak ktoś Cię obserwuje, powiedzmy od 2 lat i nie podjął z Tobą żadnej współpracy, to bardzo możliwe, że już tego nie zrobi.

Dlatego nie obawiaj się powtarzania treści, aby dać się poznać nowym odbiorcom i ich edukować, jakie są Twoje wyróżniki oraz jak możesz im pomóc. I nie chodzi mi o to, aby publikować co chwilę to samo. Możesz śmiało powtarzać komunikację na social media co kilka miesięcy, czy odświeżać dłużej żyjącej treści sprzed np. roku. Naprawdę nie musisz wymyślać koła na nowo, skoro możesz wykorzystać to, co już stworzyłaś.

3. Czy schodzisz wystarczająco do podstaw?

Gdy brakuje Ci pomysłów lub Twoje treści nie sprzedają, zastanów się, czy komunikujesz się ze swoimi odbiorcami we właściwy sposób? Bo czasami nasz przekaz jest zbyt skomplikowany i niezrozumiały dla naszej grupy docelowej. Szczególnie w branżach naukowych, ścisłych, tj. coaching, psychologia czy dietetyka, używane jest specjalistyczne słownictwo, a to utrudnia odbiór. I chociaż nam się wydaje, że opowiadamy wartościowe rzeczy, to może się okazać, że tworzymy te treści trochę bez sensu.

Jeśli masz takie poczucie, że Twój przekaz nie prowadzi Cię do celu – zejdź do podstaw. Warto wtedy na nowo połączyć się z tym idealnym klientem, poznać jego język i preferowaną formę komunikacji. Można to zrobić za pomocą rozmów pogłębionych i sprawdzić, jakich słów używają Twoi docelowi odbiorcy. A jeśli masz już klientów, to sytuacja jest jeszcze prostsza. Bo oni sami Ci powiedzą, jakim słownictwem się posługują i co do nich przemawia.

Odpowiedzi na te 3 pytania mogą Ci pomóc się odblokować oraz kreatywnie i produktywnie tworzyć treści, które sprzedają.

 

Kiedy potrafisz łączyć się ze swoim idealnym klientem i aktywnie sprzedawać – Twój biznes poradzi sobie w każdych warunkach

Mam nadzieję, że moje wskazówki Ci w tym pomogą. Jednocześnie wiem, że na początku budowanie trwałych relacji z odbiorcami i kreowanie w przemyślany sposób treści, które stopniowo zachęcą ich do zakupu czy współpracy z Tobą, nie jest takie proste. Aby to sobie ułatwić, warto sięgać po ściągawki i dostosowywać je do swoich potrzeb.

Właśnie dlatego przygotowałam Bazę Zyskownych Pomysłów na Treści, która pomoże Ci zoptymalizować proces komunikacji w Twoim biznesie. To rozwiązanie oparłam o sprawdzone publikacje, które stworzyłam dla siebie i pomagałam tworzyć swoim klientkom. Są one w miarę uniwersalne do zastosowania w każdej branży, a szczególnie polecam je dla biznesów usługowych B2B.

W Bazie Zyskownych Pomysłów na Treści znajdziesz 100 inspiracji, które możesz wykorzystać do tworzenia newsletterów, reklam, rolek, karuzel, Stories, podcastów itp. Zarówno w kampaniach sprzedażowych, edukowaniu o Twoich ofertach, jak i codziennej komunikacji z Twoimi odbiorcami. Możliwości są nieograniczone!

Jeśli brakuje Ci pomysłów na treści, które sprzedają, projektowanie komunikacji zajmuje Ci mnóstwo czasu albo nie wiesz, jak zoptymalizować ten proces w swoim biznesie online – pomogę Ci rozwiązać te problemy. Sprawdź szczegóły Bazy Zyskownych Pomysłów na Treści i wykorzystaj jej potencjał w swojej firmie!

Chcesz rozkręcić biznes online bez poczucia przytłoczenia i działania po omacku? 

Teraz możesz skorzystać z gotowej paczki 31 produktów cyfrowych od NEWSKILL. Znajdziesz w niej moją Bazę Zyskownych Pomysłów na Treści oraz wiele kursów, e-booków, narzędzi przygotowanych przez świetnych specjalistów, które pomogą Ci szybciej rozwijać Twój biznes. Za jedyne 200 złotych masz szansę zdobyć pełnowartościowe materiały o wartości ponad 4000 złotych!

Aby złapać tę okazję, zamów Pakiet Biznes Online, korzystając z mojego linku afiliacyjnego. Uwaga – ta wyjątkowa promocja trwa tylko w dniach 3-10 stycznia 2024 r.

A jeśli chcesz być na bieżąco z moimi treściami, to zachęcam Cię do śledzenia mnie na Instagramie, subskrypcji mojego podcastu Mały biznes, wielkie efekty i kanału na YouTube. Pomogę Ci rozwijać Twój biznes online i osiągać to, co wcześniej wydawało Ci się niemożliwe!

 

Twój Pakiet Biznes Online!

Chcesz świadomie i z pełną mocą rozwijać swój biznes online?

Skorzystaj z gotowej paczki 31 produktów cyfrowych do szybszego rozwoju Twojego biznesu!

Zdobądź brakującą wiedzę oraz narzędzia do codziennej pracy od najlepszych specjalistów w branży i zacznij w końcu działać.

Nawet, jeśli dopiero raczkujesz w biznesie online.

treści które sprzedają
Justyna Stańska
produkty online

Zacznij odważnie promować swoje oferty online!

Pobierz ściągawkę z 15 pomysłami, które pomogą Ci sprzedawać codziennie, bez wyczerpujących kampanii. Z lekkością i bez poczucia wciskania!

Zamów powiadomienia o nowych odcinkach podcastu „Mały biznes, wielkie efekty”

Co 2 tygodnie znajdziesz w nim nowy odcinek z wiedzą, inspiracją lub konkretną strategią, która pomoże Ci zrozumieć, jak Ty też możesz prowadzić świetnie zarabiający na siebie biznes.

Nawet jeśli (tak jak ja) jesteś normalną dziewczyną bez 50 000 followersów.

 

Kliknij i posłuchaj
na Apple Podcast

Kliknij i posłuchaj na Spotify

Kliknij i posłuchaj na YouTube

Kliknij i posłuchaj na Spreaker

Kliknij i posłuchaj na Empik Go

Kliknij i posłuchaj na Podcast Addict