5 rzeczy, jakie chciałabym wiedzieć na starcie biznesu, a o których nikt mi nie powiedział

Bardzo żałuję, że rozwoju biznesu nie uczą nas w szkole. Bo nawet, jeśli mamy lekcje przedsiębiorczości, no to, umówmy się – na pewno nie przygotowują nas one do prowadzenia firmy. Dlatego w tym odcinku opowiadam o 5 rzeczach, o jakich sama chciałabym wiedzieć na starcie biznesu, a o których niestety nikt mi nie powiedział.

Zachęcam Cię do wysłuchania tego odcinka, bo z pewnością wyciągniesz z niego wiele ciekawych wniosków. Niezależnie od tego, czy zaczynasz biznes od zera, czy jesteś już dalszym etapie tej drogi.

 

Zapraszam!

System edukacji w Polsce niestety nie wspiera kreatywności i przedsiębiorczości. Moim zdaniem raczej jesteśmy szkoleni do pracy etatowej. Abyśmy byli dobrymi pracownikami, którzy przestrzegają określonych reguł i absolutnie nie mogą popełniać błędów. Nic dziwnego, że decydując na własną działalność, już na starcie biznesu zaczynają się schody. Ciężko nam wejść w rolę przedsiębiorcy, nie wiemy, jak sobie wszystko pokładać i na co zwrócić uwagę.

Ja również, kiedy zakładałam pierwszy biznes, byłam zielona jak szczypiorek. Chociaż studiowałam zarządzanie, marketing i ekonomię, to nie zapewniło mi odpowiedniego przygotowania do prowadzenia firmy. Teraz już wiem, jak rozwijać opłacalny biznes. I moją misją jest pomaganie innym przedsiębiorczym osobom, aby również mogły osiągać świetne wyniki.

W tym materiale podzielę się z Tobę takimi 5 najistotniejszymi rzeczami, które według mnie są każdy powinien wiedzieć na starcie biznesu, a mało kto o nich mówi.

Na wstępie mam do Ciebie wielką prośbę. Jeśli uznasz moje wskazówki za wartościowe – podaj je dalej. Aby jak najwięcej osób, które zaczynają rozwijać biznes lub myślą o założeniu firmy, o nich usłyszało. Będzie mi bardzo miło.

A teraz już lecimy z tematem.

5 rzeczy, o których warto wiedzieć na starcie biznesu

Jak wspomniałam, zakładając swoją pierwszą firmę, nie miałam zielonego pojęcia, jak się za to zabrać. Byłam jeszcze stosunkowo młoda, brakowało mi przygotowania i doświadczenia. Przede wszystkim zaczęłam w bardzo nieprzemyślany sposób, bo wpadłam na „genialny” pomysł stacjonarnej firmy produkcyjnej. A to już na starcie biznesu wiązało się z dużymi inwestycjami i kosztami, więc musiałam posiłkować się kredytami. Ten pomysł nie wypalił, a ja zostałam ze sporymi długami i wyjście na prostą trwało dość długo. Jeśli chcesz poznać całą moją historię, to znajdziesz ją w odcinku o tym, jak rozwijałam biznes rok po roku.

Chociaż pierwsza firma była niewypałem, to nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Bo dużo się nauczyłam i obecną markę zaczęłam już rozwijać bardziej świadomie.

Jednak myślę, że gdybym wiedziała o tych 5 rzeczach, o których Ci zaraz opowiem, to uniknęłabym wielu błędów na starcie również nowego biznesu.

Na co zatem warto zwrócić uwagę? 

 

1. Nie zaczynaj biznesu bez funduszu na START

Pamiętaj, że rozwój firmy to proces i nie od razu zaczniesz zarabiać. Raczej nie ma opcji, że już w pierwszych tygodniach będziesz generować jakieś znaczące przychody. Dlatego na starcie biznesu trzeba mieć kapitał na rozruch, pokrycie kosztów i inwestycje (do czego za chwilę wrócę). Niestety, ale wiele osób o tym nie myśli, a to duży błąd.

Obserwuję sporo dziewczyn, które zaczynają biznes od zera i chcą go rozwijać za darmo. Szukają bezpłatnych treści i narzędzi, natomiast mają duży opór przed inwestowaniem we wsparcie mentoringowe, szkoleniowe i rozwojowe. Nie mówiąc już o wydatkach na reklamę i marketing. Kiedyś miałam podobne nastawienie, jednak teraz wiem, że nie tędy droga.

Warto inwestować w swój rozwój, marketing, reklamę już na starcie biznesu

I nie muszą to być wcale od razu duże pieniądze, jest mnóstwo rozwiązań na każdą kieszeń. Poza tym prowadzenie biznesu wiąże się ze stałymi kosztami, co też trzeba wziąć pod uwagę od początku. Bo przecież nie chcesz co miesiąc martwić się, np. skąd wziąć na ZUS?

A nie od razu będziesz zarabiać duże pieniądze, więc trzeba mieć poduszkę finansową, zanim ruszysz z działalnością. Niezależnie czy chodzi o biznes online, czy stacjonarny – każdy wiąże się z inwestycjami i kosztami.

Tak w ogóle, to najlepiej założyć działalność wtedy, kiedy wokół Ciebie będą już potencjalni klienci. A nie zaczynać od zarejestrowania firmy i dopiero potem martwić się, skąd tych klientów wziąć. Jak to zrobić?

Możesz skorzystać np. z możliwości działalności nierejestrowanej i przetestować, czy Twoja oferta się sprzedaje. W tym czasie można tworzyć listę mailingową, prowadzić profile w social mediach i budować społeczność. A gdy będziesz mieć już wokół siebie gotowych klientów, to wtedy otworzyć działalność gospodarczą.

Oczywiście nie chodzi o to, aby zwlekać ze startem biznesu, wręcz przeciwnie. Jak najszybciej zacznij sprzedawać i zarabiać.

Jednak zaakceptuj fakt, że rozwój biznesu i dojście do stabilnych przychodów wymaga czasu. Możesz sobie ten proces skrócić, np. z moim wsparciem, niemniej trzeba się finansowo przygotować na pierwsze miesiące. I najlepiej już zawczasu zadbać o potencjalnych klientów.

Takie podejście jest bardziej rozsądne, no i pomoże Ci wystartować z biznesem z pełną mocą.

2. Już na starcie biznesu ustalaj ceny tak, aby pokrywały wszystkie Twoje koszty

Mnóstwo początkujących przedsiębiorców nie potrafi odpowiednio wyceniać swojej pracy i ofert. Bardzo często widzę takie blokady, że na starcie biznesu ustalamy ceny na super przystępnym, wręcz zaniżonym poziomie. Z myślą, że potem je podniesiemy…

A przecież koszty prowadzenia firmy z czasem rosną i w pewnym momencie następuje paraliż. Bo jak zarobić na wyższy ZUS, podatki i inne opłaty, przy bardzo niskich cenach produktów czy usług? Nie bez powodu tak dużo firm upada po pierwszym czy drugim roku od założenia działalności.

Dlatego nie idź w tę stronę.

Już na starcie biznesu ustalaj swoje ceny na odpowiednim poziomie. Uwzględnij w nich wszystkie koszty – ZUS (najlepiej od razu pełen, bez ulg), podatek dochodowy, VAT i inwestycje, o których mówiłam w poprzednim punkcie.

Bo w przeciwnym razie rosnące opłaty będą Cię blokować w rozwoju biznesu. Od początku zarządzaj świadomie cash flow, definiuj cele finansowe oraz na bieżąco analizuj liczby. Wyciągaj wnioski i optymalizuj swoje działania, zamiast robić sprzedaż i marketing na ślepo czy według czyjegoś klucza.

3. Nie buduj społeczności na starcie biznesu, bez wcześniejszego opracowania modelu biznesowego

Często pracowałam z klientkami, które rozwijały swoje konta w social mediach, zwiększały zasięgi, chociaż jeszcze nie wiedziały, co chcą zaoferować swoim odbiorcom. Gdy zaczynałam swój pierwszy biznes online, ja też najpierw stworzyłam społeczność, a dopiero później zastanawiałam się, co jej sprzedawać. Teraz już wiem, że trzeba zrobić dokładnie odwrotnie.

Jeśli chcesz naprawdę rozwijać swój biznes, to bardzo ważne, aby robić wszystko w odpowiedniej kolejności. Najpierw zastanów się, jak ma wyglądać Twój model biznesowy i strategia.

Na jakich ofertach chcesz zarabiać, jak chcesz do nich prowadzić i jaki jest profil Twojego idealnego klienta?

A dopiero potem wybierz kanały komunikacji, jakimi możesz skutecznie docierać do potencjalnych nabywców.

Zdaję sobie sprawę, że na starcie biznesu nie mamy wszystkich odpowiedzi i rozwiązań. Jednak trzeba zrobić jakieś założenia, aby jak najszybciej mieć te pierwsze oferty, do których można kierować ludzi. Bo inaczej skalowanie zasięgów na portalach społecznościowych czy budowanie listy mailingowej, po prostu nie ma sensu.

Dodam jeszcze, że warto budować własne kanały komunikacji i tworzyć dłużej żyjące treści, zamiast przywiązywać się tylko do jednego portalu społecznościowego. Bo zasady gry w social mediach często się zmieniają i można się na tym nieźle „przejechać”.

4. Im częściej i lepiej sprzedajesz, tym więcej zarabiasz

Kolejna rzecz, o jakiej chciałabym wiedzieć na starcie biznesu – to znaczenie aktywnej sprzedaży. Niby oczywiste, jednak za mało się o tym mówi i bardzo często o tym zapominamy. Albo nie mamy świadomości, jakie to ważne.

Pamiętam, jak w jednym z moich pierwszych programów grupowych, jakieś 3 lata temu, jedna z uczestniczek napisała do mnie: „W lipcu uzyskałam 4,5 tys. przychodu, jeszcze nigdy mi się to nie zdarzyło w takim zupełnie zwykłym miesiącu. I mam mnóstwo ciekawych wniosków”. Rozmawiałam z nią później na ten temat i oczywiście wniosek był taki, że ona aktywnie opowiadała o swoich ofertach, czyli czynnie dawała ludziom szansę, aby je kupili!

Bo prawda jest taka, że nie wystarczy, że Twoje oferty gdzieś „wiszą” – w sklepie czy na Twoich profilach. Nie licz na to, że klienci sami je znajdą i się nimi zainteresują. Nie wystarczy też od czasu do czasu zrobić dużą kampanię sprzedażową.

Bez aktywnej sprzedaży nie będziesz skalować biznesu i zarabiać więcej

Jeśli nie dbasz aktywnie o potencjalnych klientów już na starcie biznesu – za pół roku możesz ich nie mieć.

Dlatego twórz nowe oferty, stale o nich wspominaj i odpowiadaj na potrzeby Twoich potencjalnych nabywców. Jak najczęściej dawaj ludziom okazję, aby coś od Ciebie kupili. Tylko dzięki aktywnej sprzedaży możesz osiągać coraz lepsze wyniki i rozwijać opłacalny biznes.

Ta zasada jest niezmienna i teoretycznie bardzo prosta. A jak to wygląda w praktyce?

Często nie chcemy „naparzać” na żywo w social mediach czy non stop publikować treści. I wcale nie musimy. Bo można to robić sensownie, automatyzując część sprzedaży. W tym celu bardzo przydają się dobrze opracowane lejki sprzedażowe, o których opowiadałam m.in. w odcinku o 3 metodach stabilizacji przychodu w biznesie online.

Chciałabym, żeby to wybrzmiało – nawet najlepsza komunikacja w sieci nie sprzeda Twoich ofert, jeżeli (prawie) nikt ich nie widzi!

Kiedy tylko biernie czekasz, nie wychodzisz do ludzi z działaniami płatnymi czy organicznymi, to Twój biznes nie będzie zarabiać. Dlatego aktywna sprzedaż jest kluczowa, aby ludzie słyszeli o Twojej ofercie jak najczęściej. Takie są fakty.

Gdybym wiedziała o tym na starcie biznesu, to szybciej zmieniłabym swoje przekonania na temat sprzedaży i od razu zaczęłabym się jej uczyć. I pewnie wcześniej przestałabym się przejmować opinią innych, że ja sprzedaję „za dużo, za często”.

Przecież po to prowadzę biznes, aby jednocześnie zarabiać i pomagać jak największej liczbie osób. A wiem, że moi klienci uzyskują realne i trwałe efekty, korzystając z moich płatnych kursów i programów. Nie da się tego samego zrobić tylko poprzez darmową edukację jak np. nagrania na YouTube. Warto się nimi oczywiście inspirować (i mam nadzieję, że mi się to udaje ?), ale jeśli ktoś chce trwałej zmiany – to zapraszam do skorzystania z mojej płatnej oferty.

5. Już na starcie biznesu skupiaj się na tzw. MONEY MAKING ACTIVITIES, które są zgodne z Twoim potencjałem


Prawda jest taka, że nie warto tracić czasu na rozwijanie umiejętności, które nie przekładają się bezpośrednio na wyniki i w których nie czujesz się najlepiej. O tym prawie się nie mówi i żałuję, że ja tego nie wiedziałam na starcie biznesu.

Bo my czasami myślimy, że na początku bardzo duże znaczenie mają działania typu: robienie grafik na social media, szlifowanie tekstów do newsletterów, wykorzystywanie różnych nowinek. Uczymy się non stop jakichś nowych rzeczy, aby np. nadążyć za trendami czy dopracować do perfekcji naszą komunikację.

Owszem, to jest ważne, ale moim zdaniem najistotniejsze jest to, żeby zacząć jak najszybciej zarabiać. Aby Twój biznes był po prostu opłacalny.

Dlatego Twoim zadaniem, jako przedsiębiorcy jest skupienie się na MONEY MAKING ACTIVITIES, czyli działaniach, które przynoszą pieniądze. Chodzi tu o rozwój firmy i osobisty, ale też sprzedaż i marketing. Na te obszary warto postawić już na starcie biznesu.

Pamiętaj, że to Ty jesteś najlepszym sprzedawcą w swojej firmie

A jeśli czujesz opory przed sprzedawaniem, to są sposoby, aby się tego nauczyć. Ja pracuję z wieloma klientami, którzy na starcie biznesu mają bardzo niewspierające przekonania na temat sprzedaży. Bo na przykład wcześniej pracowali w handlu i źle im się to kojarzy. A przy moim wsparciu zaczynają rozumieć, że w przypadku ich ofert jest zupełnie inaczej. Można oswoić, polubić, a wręcz pokochać sprzedaż.

Na rozgrzewkę proponuję Ci pobranie bezpłatnych materiałów 15 pomysłów, jak sprzedawać codziennie, w których znajdziesz gotowe rozwiązania i praktyczne wskazówki, jak z lekkością opowiadać o swoich ofertach.

Chcę jeszcze podkreślić, że warto rozwijać te kompetencje, w których naturalnie masz potencjał być najlepsza. Szkoda czasu i energii na uczenie się za wszelką cenę tego, w czym się nie odnajdujesz.

U mnie takim przykładem są elementy graficzne. Ja się nie znam na robieniu zdjęć czy pięknych grafik, bo moje potrzeby estetyczne w tym zakresie nie są wysokie. I nie zmuszam się, aby nauczyć się tworzenia np. rolek, bo wiem, że mam do tego dwie lewe ręce. W obszarach, w których nie czuję się mocna, zapewniam sobie wsparcie i tym zajmują się odpowiednie osoby w moim zespole.

Natomiast ja skupiam się na tych MONEY MAKING ACTIVITIES, które są zgodne z moim potencjałem i jestem w nich naprawdę dobra. W moim przypadku jest to właśnie opracowywanie strategii sprzedaży, tworzenie komunikacji, budowanie relacji z moją społecznością i inne działania marketingowe.

Rozwijaj OPŁACALNY biznes, który da Ci wolność, radość i pieniądze

Już wiesz, o czym moim zdaniem warto wiedzieć na starcie biznesu i mam nadzieję, że moje wskazówki Cię zainspirują. A także pomogą Ci uwierzyć, że możesz zbudować firmę, która jednocześnie daje radość, wolność czasu i stabilne przychody na satysfakcjonującym poziomie.

Wierzę w to, że każdy ma potencjał, aby osiągać rekordowe wyniki sprzedażowe. Nawet jeśli jesteś introwertyczką jak ja. Wystarczy zidentyfikować swoje mocne strony i szlifować te dźwignie, w których naturalnie jesteś najlepsza.

Chcesz  szybciej doprowadzić swój biznes do stabilnych przychodów rzędu 10 tysięcy miesięcznie (lub więcej)?

 

W takim razie zapraszam do Klubu 10K.

Przestań się uczyć, zacznij działać metodą małych kroków nad tym, co NAPRAWDĘ ma znaczenie dla przychodów w Twojej firmie:

1) Opłacalność biznesu online i 2) Siła Twojego marketingu i sprzedaży.

 

PS. Będzie mi miło, jak dasz mi znać w komentarzu i na Instagramie, czy moje wskazówki są dla Ciebie pomocne. Pamiętaj także o subskrypcji mojego kanału na YouTube i podcastu Mały biznes, wielkie efekty, aby otrzymywać powiadomienia o kolejnych odcinkach.

 

Doprowadź SZYBCIEJ swój biznes do stabilnych przychodów rzędu 10 tysięcy miesięcznie (lub więcej)!

Małymi krokami zbliżysz się do tego, wykonując comiesięczne zadania w Klubie 10K.

To program abonamentowy, w którym dołączasz kiedy chcesz, zostajesz JAK DŁUGO POTRZEBUJESZ, i działasz w oparciu o przemyślane przeze mnie krótkie materiały w comiesięcznych cyklach:

TYDZIEŃ 1 – Praktyczna lekcja 15-25 min z obszaru „Popraw opłacalność swojego biznesu” + praca domowa

TYDZIEŃ 2 – Praktyczna lekcja 15-25 min. z obszaru „Wzmocnij siłę marketingu i sprzedaży” + praca domowa

TYDZIEŃ 3 – NIESPODZIANKA (60 min. szkolenie archiwalne / masterclass LIVE)

TYDZIEŃ 4 – Sesja Q&A z Justyną 60 min. „Co jest teraz moim priorytetem biznesowym”

Justyna Stańska
Latest posts by Justyna Stańska (see all)
produkty online

Zacznij odważnie promować swoje oferty online!

Pobierz ściągawkę z 15 pomysłami, które pomogą Ci sprzedawać codziennie, bez wyczerpujących kampanii. Z lekkością i bez poczucia wciskania!

Zamów powiadomienia o nowych odcinkach podcastu „Mały biznes, wielkie efekty”

Co 2 tygodnie znajdziesz w nim nowy odcinek z wiedzą, inspiracją lub konkretną strategią, która pomoże Ci zrozumieć, jak Ty też możesz prowadzić świetnie zarabiający na siebie biznes.

Nawet jeśli (tak jak ja) jesteś normalną dziewczyną bez 50 000 followersów.

 

Kliknij i posłuchaj
na Apple Podcast

Kliknij i posłuchaj na Spotify

Kliknij i posłuchaj na YouTube

Kliknij i posłuchaj na Spreaker

Kliknij i posłuchaj na Empik Go

Kliknij i posłuchaj na Podcast Addict